Tydlig front visar vägen för Volvo

VÅRSALONG. Volvos lilla stadsjeep XC60 drar blickarna till sig på vårsalongen i Genève. En mindre version av XC90, men med rundare och modernare formspråk, och en konkurrent till BMW X3 och Lexus RX300.

Övriga2008-03-06 00:00
Genève (TT Spektra)

Efter att ha sett de första bilderna på XC60 tyckte jag att Volvos formgivare gått lite för långt men i verkligheten känns formerna helt rätt. Den runda bakdelen med sina böljande bakljus är långt ifrån Volvos traditionella aningen kantiga former. Sedd rakt bakifrån lyser LED-lampor upp bakljusen och det röda ljuset löper ned längs bakluckan och ut över skuldrorna.

Sidolinjen är högt uppdragen och lutar uppåt, bakåt men det är ingenting som stör utsikten från baksätet nämnvärt, Volvo har tänkt på barnen.

Efter att ha frågat flera av formgivarna till XC60 om vilken del av bilen de är mest nöjda med så är det gemensamma svaret fronten. På XC60 är fronten mer markerad än vi är vana vid hos Volvo, grillen är större, maffigare och v-formen i fronten har gjorts tydligare med hjälp av små diagonala positionsljus (som det är tveksamt om man får köra med i Sverige).

Fin runtomsikt

Invändigt är det luftigt och ljust trots att bilen inte är så stor. Kvalitetskänslan är hög för att vara en förseriebil vilket bådar gott. Volvo vill vara lite sportigare med XC60 och det känns bakom ratten. Den snygga tunna mittkonsolen lever vidare, men här är den vriden en aning mot föraren, inte så mycket att passageraren inte ser eller kommer åt reglagen men nog mycket för att ge föraren en mer ombonad och sportigare känsla. Dessutom gör den nya formen på mittkonsolen att förarens högerben inte skaver mot kanten som den gör i till exempel S40.

Från förarsätet har man också väldigt fin runtomsikt, mycket tack vare de ovanligt tunna vindrutestolparna.

Fyr- eller framhjulsdrift

Baksätet är tresitsigt, men bäst sitter två personer. Bakom en 183 centimeter lång förare är det fortfarande bra med plats och insteget är smidigt även med rejäla vinterskor på. Mittensätet är användbart för en vuxen till skillnad mot flera av konkurrentbilarna men det blir lite ont om axelutrymme. Behövs inte mittenplatsen går det att lasta skidorna där. Volvo är ganska ensamma om att ha ett baksäte som kan fällas i tre delar 40/20/40, smidigt och flexibelt!

Volvo XC60 är naturligtvis fyrhjulsdriven (senaste generationen Haldex) men, bilen kommer även att kunna köpas med enbart framhjulsdrift. Med framhjulsdrift och samma fina markfrigång blir XC60 både bränslesnålare och billigare att köpa utan att framkomligheten försämras nämnvärt för gemene man för man klarar sig långt med bara framhjulsdrift.

50 000 per år

Under huven sitter de vanliga Volvomotorerna men i framtiden kommer kanske även olika typer av hybridsystem?

Prismässigt hamnar XC60 ungefär i samma klass som XC70 vilket betyder cirka 370 000 kronor för en XC60 med dieselmotor.

Vecka 17 börjar bilen säljas men inte förrän vecka 45 kommer den ut i handeln. Volvo tror att de kommer att sälja över 50 000 XC60 per år, varav 2 000 stycken i Sverige. En ganska blygsam gissning känns det som efter den första titten.

Fakta/Volvo XC60 D5

Motor: 5-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 400 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm från 2 000 varv/min. Toppfart 205 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 9,5 sekunder.

Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, multilänkaxel med skruvfjädring bak, kuggstångsstyrning med hydraulisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 463, bredd 189, höjd 171 cm, axelavstånd 277 cm. Tjänstevikt 1 857 kg. Maxlast ingen uppgift. Släpvagnsvikt 2 000 kg.



Bild 1: På nya Volvo som visas på bilsalongen i Genève har grillen blivit maffigare och v-fronten tydligare.

Foto: Johannes Collin

Bild 2: Baksätet är tresitsigt och man sitter bra trots att framsätet är långt tillbakaskjutet.

Foto: Johannes Collin

Bild 3: Invändigt är det luftigt och ljust trots att bilen inte är så stor.

Foto: Johannes Collin

Bild 4: Bagageutrymmet är okej och i och med att baksätena kan fällas framåt blir lastutrymmet riktigt bra.

Foto: Johannes Collin

Bild 5: Den runda bakdelen med sina böljande bakljus är långt ifrån Volvos traditionella aningen kantiga former.

Foto: Johannes Collin



//bilder: 5
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om