Sidolinjen är högt uppdragen och lutar uppåt, bakåt men det är ingenting som stör utsikten från baksätet nämnvärt, Volvo har tänkt på barnen.
Efter att ha frågat flera av formgivarna till XC60 om vilken del av bilen de är mest nöjda med så är det gemensamma svaret fronten. På XC60 är fronten mer markerad än vi är vana vid hos Volvo, grillen är större, maffigare och v-formen i fronten har gjorts tydligare med hjälp av små diagonala positionsljus (som det är tveksamt om man får köra med i Sverige).
Från förarsätet har man också väldigt fin runtomsikt, mycket tack vare de ovanligt tunna vindrutestolparna.
Volvo XC60 är naturligtvis fyrhjulsdriven (senaste generationen Haldex) men, bilen kommer även att kunna köpas med enbart framhjulsdrift. Med framhjulsdrift och samma fina markfrigång blir XC60 både bränslesnålare och billigare att köpa utan att framkomligheten försämras nämnvärt för gemene man för man klarar sig långt med bara framhjulsdrift.
Prismässigt hamnar XC60 ungefär i samma klass som XC70 vilket betyder cirka 370 000 kronor för en XC60 med dieselmotor.
Vecka 17 börjar bilen säljas men inte förrän vecka 45 kommer den ut i handeln. Volvo tror att de kommer att sälja över 50 000 XC60 per år, varav 2 000 stycken i Sverige. En ganska blygsam gissning känns det som efter den första titten.
Fakta/Volvo XC60 D5
Motor: 5-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 400 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm från 2 000 varv/min. Toppfart 205 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 9,5 sekunder.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, multilänkaxel med skruvfjädring bak, kuggstångsstyrning med hydraulisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 463, bredd 189, höjd 171 cm, axelavstånd 277 cm. Tjänstevikt 1 857 kg. Maxlast ingen uppgift. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Bild 1: På nya Volvo som visas på bilsalongen i Genève har grillen blivit maffigare och v-fronten tydligare.
Foto: Johannes Collin
Bild 2: Baksätet är tresitsigt och man sitter bra trots att framsätet är långt tillbakaskjutet.
Foto: Johannes Collin
Bild 3: Invändigt är det luftigt och ljust trots att bilen inte är så stor.
Foto: Johannes Collin
Bild 4: Bagageutrymmet är okej och i och med att baksätena kan fällas framåt blir lastutrymmet riktigt bra.
Foto: Johannes Collin
Bild 5: Den runda bakdelen med sina böljande bakljus är långt ifrån Volvos traditionella aningen kantiga former.
Foto: Johannes Collin
//bilder: 5