Mazda bryter med den nya "tvåan" den uppåtgående spiralen i bilbranschen där varje ny generation tenderar att bli större och tyngre. Mazda 2 är tvärtom 100 kg lättare än föregångaren, samtidigt som den gjorts krocksäkrare och fått mera utrustning. Det har lyckats genom att man jagat varje gram som kan undvaras. Samtidigt vanlig stålplåt ersatts med höghållfasthetsstål.
Resultatet är lite oklart, krockproven hos EuroNCAP är inte avslutade, men fem stjärnor är målet. Bilen förlorar dock några poäng på att inte ha bältesvarnare i baksätet.
Mazda 2 är en rätt kul bil att köra med bra styrning och lättjobbad växellåda, och det går bra att leva med bara 75 hästar som dragare. Om inte annat så åker man snålt och har roligare än de flesta när bensinnotan ramlar ner i brevlådan. Och det fattas futtiga 9 gram för att nå miljöbilsgränsen.
Men visst måste man avstå från en och annan omkörning. Orken räcker inte till.
Mazda brukar bygga bilar som håller ihop bättre än de flesta och Mazda 2 lär inte bli något undantag. Varje bit känns välgjord och väl inpassad. Men delarna är också väldigt dyra, jämfört med konkurrenterna i klassen. Ett komplett avgassystem med katalysator kostar exempelvis nästan 13 000 kronor. Det går att få för mindre än hälften till många andra småbilar.
Billigaste versionen av Mazda 2 kostar 119 900 kronor. I Advance-utförande kostar den 10 000 kronor till. Vill man ha elva hästar extra kostar det ytterligare 5 500 kronor. Med 1,5-litersmotor kostar bilen 159 900 kronor. Pluspaket med 16-tumshjul, läderklädd ratt, regnsensor och dimljus är prissatt till
7 900 kronor.