Två hamnar på samma dag

FLODHAMN. I Terneuzen töms fartyget på 4 600 ton papper och massa från Haraholmen. Det lastutrymme som då frigörs har Kappa hyrt ut till fler än man redan har kontrakt med, så den här fredagen rubbas både rutiner och tidsschema för besättningen på Bothniaborg.

Övriga2006-07-07 00:00
Bothniaborg ska, förutom lossningen och lastningen i Terneuzen, också hinna korsa floden för lossning och lastning i grannhamnen Fleshingen. Bland annat ska tre mafivagnar från Haraholmen lastas av, men det är vad som lastas på i de båda hamnarna som vållar besättningen bekymmer.

På akterdäck står innan dagens slut sju husvagnar, två containrar med lök, fem långtradare, en tank med syra och en med apelsinjos. Allt ska till Södertälje.

På huvuddäck står fem tankar med titandioxid, samt en stor grävmaskin som ska till Piteå. Allt det övriga på huvuddäcket ska lossas i Södertälje: Två mafivagnar med farligt gods klass 3 (ett ämne som används vid produktion av konstmaterial), tre Volvo-grävare, en 18 meter lång borrmaskin och 100 Ford-bilar.

Efterfrågat utrymme

Från och med nu kommer överstyrman Michael Kool inte att få många timmars sammanhängande sömn förrän i Haraholmen.

Kaptenen anser att det egentligen inte finns utrymme för den stora borrmaskinen, därför drar lastningen ut på tiden ytterligare. Till slut ger han med sig för att inte skada ett eventuellt framtida samarbete med dess ägare.

- Vi har 1100 längdmeter lastutrymme kvar och truckarna som ska lastas på i Bremerhaven behöver 860 meter.

- Då ryms 42 kvadratmeter jordbruksmaskiner också, men inte alla som de räknat med att vi ska ta med oss, säger Hindrik van der Laan.

Tuff tidspress

Klockan 19.00 är allt klart i Fleshingen, för avgång till Bremerhaven. 16 timmar senare är vi i hamn, efter att ha passerat slussen som måste fyllas med vatten för att vi ska kunna passera, eftersom vattennivån i havet är högre än flodens.

I Bremerhaven väntar ett par hundra begagnade ryska armefordon och mer än ett dussin begagnade jordbruksmaskiner som ska till Estland. Det innebär två hamnstopp fler än vanligt på denna resa, i Bremerhaven och Paldisky.

Trots påfrestningarna ska hela resan till och från Haraholmen avverkas inom samma tidsram som vanligt. I annat fall, om det handlat om linjefart, hade kaptenen haft möjlighet att lägga Bothniaborg för ankar och fortsätta när besättningen vilat ut. Den allmänna uppfattningen ombord är att det här går an en enda gång, som ett undantagsfall. Alla arbetar på gränsen till vad som är lagligt enligt reglerna om sammanhängande vila och antal arbetstimmar i sträck.

- Vi måste vara i Södertälje på måndag enligt kontraktet, därför kan vi inte spara tid genom att åka till Paldisky först, säger andre styrman Michael den Dulk medan han övervakar lastningen.

- Min inställning är att allt nytt som vi får vara med om är intressant och något man förhoppningsvis kan lära något av.

- Å andra sidan medför det här att vi får extremt ont om tid, det blir stressigt för alla och mycket nattjobb, så vi vill absolut inte ha det så här jämt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!