Titti Schultz - glödhet programledare

MEDIA. Det handlar om att brinna, vara kreativ, visa engagemang, attityd och inställning. Det är bra egenskaper för att lyckas i arbetslivet. Det anser den glödheta programledaren Titti Schultz, vid Rix Morgonzoo.

Övriga2008-04-11 00:00
PITEÅ (PT)

Föreläsningar för studenter är egentligen inte hennes grej.

Så tänkte Titti Schultz först när hon tillfrågades att göra en inspirationsföreläsning för mediastudenterna vid Musikhögskolan i Piteå.

Men hon tänkte om.

Framgångsrikt

- Jag tror faktiskt jag kan inspirera, säger hon.

Precis som dagens mediastudenter, närde hon tidigt en dröm att bli journalist. Så blev det också, men först efter att ha skaffat sig en annan bredare grund. Först på gymnasienivå sen via utlandsjobb.

- Jag läste ekonomi först, sen blev det au pair-jobb i England, berättar hon.

Därefter läste hon journalistik - i England.

- Fattar egentligen inte varför jag skulle krångla till det och inte läsa på modersmålet.

Nåja, nu har Titti Schultz 15 år i journalistyrket. De senaste tio som programledare vid den kommersiella radiokanalen Rix Morgonzoo.

De senaste åtta, framgångsrikt tillsammans med kollegorna Roger Nordin och Gert Fylking.

Morgonstörst

Trion gör idag Sveriges största morgonprogram. Kanske också det mest populära radioprogrammet.

- Klart jag är stolt, säger hon.

Fattas väl bara annat. Samtidigt konstaterar hon att ödmjukhet och respekt är en annan bra egenskap för att nå framgång, stor eller liten.

- Det gäller ju att brinna för det man utbildar sig till, men man bör stanna upp ibland och fundera vad det är jag brinner för.

Titti Schultz trycker flera gånger på just detta med kreativiteten.

- Den är som en religion för mig.

- Sen är attityden och inställningen viktiga ingredienser. Viljan att åstadkomma något är fröet, säger programledaren.

Glöd

Under föreläsningen i Acusticum för mediastudenterna slog hon också fast att alla inte kan räkna med att nå sina tidigt utstakade mål.

- Alla kan inte bli journalister. Det är inget konstigt med det. Samtidigt är det inget nederlag att inte bli det man kanske först planerade.

Så är det inom de flesta branscher.

- Men prova då på nytt. Säg saken på ett annat sätt, måla med en ny färg eller ta bilden från en annan vinkel, säger Titti Schultz.

Det handlar alltså om att brinna.

En egenskap som den 35-åriga programledaren med önskvärd tydlighet visar, såväl med kroppsspråk som verbalt.

Titti Schultz sådde säkert flera frön bland mediastudenterna. Hon väcker säkert ny glöd även hos ärrade kollegor.

Föreläsningar är hennes grej - också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!