Tiden har stått still ...

Land Rover Defender. Det påstås ibland att det var amerikanska Jeep som vann andra världskriget åt de allierade. Land Rover uppstod däremot ur askan efter kriget men vann i stället det engelska folkets hjärtan. Sen har vägarna kantats av mer eller mindre dåliga kopior av de två originalen. Och när Land Rover nu presenterar sin nya Defender känns det som om tiden stått still - i nästan 60 år.

Övriga2007-04-19 00:00
<\c><\c><\c>Fakta/ Land Rover Defender 90 Td4

Motor: 4-cylindrig rak längsmonterad dieselmotor med common rail, 2402 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 122 hk (90 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 360 Nm vid 2 000 varv/min.

Chassi: Permanent 4-hjulsdrivning, hög- och lågväxel med inkopplingsbara differentialspärrar, framvagn med styv axel, skruvfjädrar och panhardstag, stel bakaxel med radialstag och skruvfjädrar, snäckstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS och antispinn.

Mått och vikter: Längd 389, bredd 179, höjd 199, axelavstånd 236, markfrigång 31 cm. Tjänstevikt 1 895 kg, maxlast 655 kg, bagagevolym 900 liter, släpvagnsvikt 3 500 kg.

Konkurrenter i klassen:

Jeep Cherokee CRD, Mercedes G-Klass 270 CDI, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Toyota Land Cruiser TD

Bild 1-2: Land Rover Defender är även i sin nya tappning uteslutande ett arbetsfordon. Med undantag för lite reklamfolk som tycker bilen är en ikon. Vid sidan om vägen klår den allt men på vägen är det mer traktor än bil.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 3: Den nya instrumentpanelen lär reta Land Rover-entusiasterna - knappar för elektriska fönsterhissar, centrallås och luftkonditionering. Och ventilationsluckorna under vindrutan har ersatts av vanliga friskluftintag!

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 4-5: It’s a dirty job, but someone has to do it! Att testa Land Rovers terrängegenskaper är inget för torrbollar.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 6: Det var så här det började, för snart 60 år sen.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 7 är en faktagrafik med nedanstående innehåll:

Land Rover Defender 90 Td4

Pris: 289 600 kronor

Bränsleförbrukning: 10,0 l/100 km

Utsläpp CO2: 266

EKONOMI +++++ Extremt bra livslängd. Högt andrahandsvärde.

SÄKERHET + Aldrig krocktestad i EuroNCAP. Inga krockkuddar.

KOMFORT ++ I alla fall bättre än originalet från 1948.

KÖREGENSKAPER ++ Som en traktor. Gäller även terrängegenskaperna.

MILJÖ ++ Diesel utan partikelfilter. Tung och törstig.

HELHETSBETYG +++

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om