Tid och pengar
Enligt Vägverkets nya kampanj räcker det alltså med att du kör bara lite, lite långsammare för att rädda just så många liv. Låt oss för enkelhetens skull säga att du till vardags kör 100 km/t i snitt. Då behöver du bara sänka farten till 98 km/t för att bli livräddare. Och det kostar dig bara några futtiga minuter i timmen i restid.
Fast med statistik kan man som bekant bevisa det mesta.
Vem tror egentligen att bilfärden blir så mycket säkrare om jag kör 98 km/t i stället för 100 km/t? Och vems minuter är det som går till spillo? Arbetsgivarens eller mina?
I verkligheten är det förstås så att väldigt många, allt för många, kör betydligt fortare än 100 km/t. Kanske 130-140 km/t eller mer. De tar troligtvis en kalkylerad risk och kommer säkert inte att bry sig om Vägverkets kampanj. De fortsätter att köra på tok för fort. För att då få ner medelhastigheten måste vi andra, som tror på Vägverkets siffror och förmodligen redan kör rätt laglydigt, sänka farten betydligt mer än två procent. Och eftersom vi är rätt många och polisen nu har sänkt sina toleransgränser så finns det en risk för att det mesta av deras resurser går åt till att övervaka "medelsvensson" som försöker hålla rätt medelfart. Medan de egentliga fartdårarna svischar förbi.
Hur mycket säkrare har trafiken blivit då?
Fast åter igen, ett par minuter i tidsvinst. Vad ska vi med dem till?
Märkligt nog är det bara när vi färdas på vägar som lägre hastighet tycks vara något positivt. Tåg, flyg, sjöfart och inte minst de digitala pusselbitar som far fram via bredband ser vi gärna att de går fortare och fortare. Då är tid som bekant pengar!
Men om jag kör bil i tjänsten och förlorar två minuter för varje mil, som i det räkneexempel Vägverket lanserar i sin tv-kampanj, så blir det också till slut både mycket och värdefullt. Låt säga att jag kör 1 500 mil om året i tjänsten så blir det
3 000 förlorade minuter, det vill säga 50 arbetstimmar. Om jag kör samma sträcka privat så är det 50 timmar som jag i stället för att ligga ute på vägen kunde ägna åt min familj, åt kultur eller åt något annat trevligt.
Men visst, ett enda räddat människoliv är förstås värt mer än så, om jag nu bara kunde övertygas om att två procent lägre fart verkligen får den effekten. För statistiskt sett skulle ju medelhastigheten sjunka lika mycket om polisen i stället tog de verkliga fartdårarna och lät oss andra fortsätta att köra som vi alltid har gjort.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!