Teknik kan rädda bion

BIOGRAFKRIS. När biograferna klappar ihop är framtiden digital, var budskapet när filmbranschen diskuterade biodöden på det årliga filmkonventet i Luleå.

Övriga2006-12-07 00:00
Hotbilderna mot biofilmen är många, och hårdast drabbas landsorten.

Nedladdning, SF-monopol, hemmabio, tv:s frammarsch - allt nämns som orsaker till att antalet biobesök i fjol, 14,6 miljoner, var det lägsta någonsin.

Källa till oro

Biografdöden var första ämne på Filmkonvent ’06 som invigdes på onsdagen och som samlat makthavare, journalister och filmarbetare för att diskutera den svenska filmen. SF:s dominanta ställning på biomarknaden var en källa till oro i inledningsdebatten.

- Deras marknadsdominans saknar motstycke. Jag klandrar inte SF, varje kapitalist vill nå dominans, men det medför också ett stort ansvar, säger till exempel Eric Broberg, svensk vd för Disneys distributionsbolag Buena Vista.

- Risken är att med färre biografer går storfilmerna bra, liksom smalfilmerna. Men mellanregistret får stora problem.

Olönsamt på landsort

SF:s starka ställning har sitt ursprung i när uppstickarbolaget Astoria köpte Sandrews biografer. Biograferna på mindre orter var för olönsamma, Astoria fick svåra ekonomiska problem. SF köpte småstadsbiograferna för att administrera deras nedläggning. I gengäld fick SF också ta över större Astoriabiografer i storstäder och universitetsorter vilket, säger Eric Broberg, gjort Astoria "vingklippt, de är ingen viktig aktör längre".

Britta Amft är föreståndare för Royal i Umeå, en av de biografer som nu hotas av nedläggning:

- Det kommer att bli förödande för mångfalden om fyra salonger i Umeå försvinner. Vår publik är ledsen och förbannad. Man diskuterar bara ekonomi och glömmer det kulturella.

Alla är inte pessimister. Peter Possne (bilden) vd för framgångsrika filmbolaget Sonet, vill fokusera på att svenskarna trots allt ser på mer film än någonsin, även om de inte gör det på bio.

- Vi som vill göra film borde slicka oss om munnen och njuta av att vi får helt nya marknader vid sidan om biografen. All svensk film måste inte gå upp på bio när nu masskonsumtionen sker någon annanstans.

Nya möjligheter

Ramon Reissmüller, biografhandläggare på Filminstitutet, ser till och med en ljus framtid för den svenska landsortsbiografen. Men hans budskap är drastiskt: Digitalisera eller dö.

- Med digitaliseringen har musikbranschen revolutionerats och gamla strukturer raserats. Biografägarna måste göra likadant och skaffa utrustning för digitala visningar.

Ramon Reissmüller ger flera exempel.

- Tidigare har storstäderna fått filmerna först med lång eftersläpning till landsorten. Digitalt kan en premiär ske samtidigt i hela landet.

- Dessutom kan den mindre bion ha ett nischat utbud där man visar smalfilm för filmstudiopubliken, opera, popkonserter, filmer från den lokala medieskolan, filmer med lokal förankring. Det ger nya möjligheter.

Digital utrustning kostar i dag runt 750000 kronor, men billigare teknik är på väg. Filminstitutet har föreslagit regeringen ett stödpaket med olika investeringsstöd och lån, men regeringen är avvaktande.

- Vi lämnade förslaget den 15 augusti och en månad senare fick vi en ny regering. Det var lite taskig tajming.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om