Snikna miljöbilsägare

Övriga2007-01-11 00:00
Är det egentligen vår omsorg om miljön som får oss svenskar att köpa fler så kallade miljöbilar än några andra i Europa, eller är det ren och skär snikenhet?

Hur förklarar man annars att var femte ägare av landets etanolbilar faktiskt kör på vanlig bensin? Och det är förmodligen snällt räknat. Det är nog snarare var fjärde ...

Så länge det är någon krona billigare att fylla vanligt fossilt bränsle i tanken så åker alltså allt fler så kallade miljöbilister förbi E85-pumpen. Därmed sprider de förstås lika mycket koldioxid och bidrar lika mycket till den globala uppvärmningen som alla andra bilister. Men de snor med förtjusning till sig stora skattelättnader, fri parkering och en del andra förmåner.

I mina ögon är det rent och skärt bedrägeri!

Dessutom ett jäkla hyckleri.



Om jag gör felaktiga avdrag i min deklaration på bara några hundralappar så riskerar jag att bli påförd straffavgifter, och börjar det handla om tusenlappar så kan jag rent av bli stämplad som brottsling. Vem minns förresten inte skattemyndigheternas jakt på dieselbilägare som man misstänkte tankade lågbeskattad dieselolja från någon farmartank? Man gick så långt att man till och med färgade dieselbränslet för att lättare kunna avslöja skattesmitarna.

Men om jag köper en miljöbil och dessutom kör den i tjänsten så får jag både lägre fordonsskatt och läg-re förmånsbeskattning som, beroende på bilmodell och övriga inkomster, kan innebära besparingar på i storleksordningen 8 000-16 000 skattekronor om året. Dessutom kan jag i många kommuner parkera gratis och sannolikt också slippa de trängselavgifter som planeras i våra större städer och kommuner. Enbart i Stockholm kunde den som körde en miljöklassad bil under trängselskatteförsöket i fjol tjäna över en tusenlapp i månaden.



Men det finns alltså inget som helst krav på att jag verkligen kör miljövänligt. Det är fullt lagligt att hälla vanlig bensin i tanken så att det sen bara är emblemet på bakluckan som skiljer miljöbilen från en vanlig bil.

Så länge det var billigare, eller rättare sagt så länge många trodde att det var billigare att tanka etanol, ökade E85-försäljningen i takt med att försäljningen av etanolbilar ökade.

Men när nu priset på bensin sjunkit och många ägare till etanolbilar även upptäckt att de drar 30-40 procent mer bränsle, så svalnar miljöintresset. En dryg krona mer per mil är tydligen inte ett pris man vill betala för att göra livet på den här planeten drägligare för sina barn och barnbarn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om