Skrota mera!

Övriga2008-01-31 00:00
Oavsett vilken typ av energi vi i framtiden kommer att driva våra bilar med så måste vi förbruka mindre. Mindre mängder bensin, mindre mängder diesel, etanol, gas, el - mindre av allt.

Inga kända energikällor är outtömliga.

Alltså måste allt seriöst miljötänkande baseras på en allt lägre konsumtion av energi. I hemmet, på jobbet och på fritiden - och inte minst på vägen till och från hemmet, jobbet och fritidsaktiviteterna.



Sverige har i dag en av västvärldens äldsta och mest energislukande bilparker. Och det är Volvos fel!

Volvo gav oss bilen som inte bara var stor och bensintörstig utan också närmast oförstörbar. Och Volvo lärde också svenskarna att vårda sina bilar. Nästan allting på en 245:a kunde en något sånär händig person fixa själv hemma på gårdsplanen. Verkstadshandböcker fanns att köpa på macken. 30 000 mil var inget problem för en B20-motor. Det finns de som gått 130 000 mil! En Volvo blev dessutom inte gammal i samma takt som konkurrentmärkena. Ett decennium mellan modellskiftena var inte ovanligt.

Så kanske är det rimligt att Volvo nu hjälper till med att ta kål på alla gamla bilar som envisas med att aldrig dö? För på nästan alla står det just Volvo.



Nu erbjuder således Volvo 10 000 kronor till den som köper en ny, energisnål bil, men villkoret är att han eller hon först skrotar sin gamla bil. Det kravet ställer inte regeringen för att dela ut sin miljöbilspremie. Alltså kan den gamla stinkande bilen fortsätta att rulla i någon annans ägo.

Volvos ide är alltså smartare. Både för miljön och, givetvis, för Volvo. Du får visserligen skrotningspengarna oavsett vilken bilmodell du skickar till den slutliga vilan, men det måste stå Volvo på den nya du köper. Och den ska drivas med E85 eller med diesel.

Då först, när en gammal stinkande bil gått till skrot, blir ju den nya bilen en reell vinst för miljön.



Tänk om fler bildistributörer i Sverige hakade på det här initiativet. Volvo vill det säkert inte, men för miljön vore det en nåd att stilla bedja om. Utskrotningen av gamla, orenade bilar går nämligen för sakta. Vilket inte bara är Volvos fel, utan också resultatet av politiska felskär. Straffbeskattningen av dieselbilar till exempel, som lett till att Sverige ligger långt efter övriga Europa vad gäller andelen dieseldrivna bilar. Och därmed också har högre koldioxidutsläpp.

Volvos drag är smart och värt all framgång. Men varför låta dem agera ensamma och ostörda? Hjälp till att ordna kön till skroten!



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om