Regeringen och miljöbilarna

Övriga2006-11-30 00:00
Redan i somras skulle den svenska definitionen på vad som är en miljöbil ha börjat gälla. Men trots att förslaget funnits liggande i regeringskansliet i över ett år så har det blivit just - liggande. Det har inte hänt ett skvatt!

Alltså har vi fortfarande flera olika tolkningar av vad som ska klassas som miljöbil. Skatteverket har en och en rad kommuner och landsting har andra. Medan den enda vettiga definitionen av vad som rimligen bör vara en miljöbil ligger alltså och dammar i en byrålåda på miljödepartementet. Den definitionen är gjord av Vägverket och utgår helt enkelt efter vad som kommer ur avgasröret. Och så borde det förstås vara.



Men jag misstänker att det finns starka krafter som vill stoppa just en sån definition.

För att få en rad skatteförmåner ska bilen vara gjord för att antingen drivas med gas eller etanol, E85. Eller så ska bilen ha hybridteknik, det vill säga en kombination av bensinmotor och elmotor. Dessa definitioner är också vanligast för att få parkera gratis i vissa kommuner.

Andra kommuner klassar även dieselbilar med partikelfilter som miljöbilar. Nackdelen med en bindning till tekniska lösningar är att det uppstår så många fallgropar. En bil som drivs med etanol behöver inte nödvändigtvis vara miljövänlig - det finns stora amerikanska pickuper med V8-motorer som nu importeras just för att de kan köras på etanol. Därmed får de en massa skattesubventioner och de slapp faktiskt även trängselskatten i Stockholm trots att de tog dubbelt så stor plats som en vanlig bil. Dessutom är det inte många av dem som verkligen körs på etanol.



Det finns också ett antal hybridbilar med hundratals hästkrafter som drar mer bensin än många vanliga stora personbilar men som ändå skattesubventioneras och tillåts parkera gratis. Förklaringen till att den borgerliga regeringen med en centerpartistisk miljöminister nog gärna förhalar införandet av Vägverkets miljöbilsdefinition är förstås att den varken gynnar den svenska bilindustrin eller de svenska lantbrukarna.

Varken Saabs eller Volvos etanolbilar klarar kraven och därmed skulle ju hela satsningen på inhemsk etanolproduktion vara i fara. Och utan skattesubventionerade tjänstebilar skulle nybilsförsäljningen svalna rejält. Med Vägverkets definition som riktmärke skulle bara några franska och tyska små dieselbilar, plus Hondas och Toyotas minsta hybridbilar, klara miljökraven.

Man kan ju bara ana hur tongångarna går inom LRF och etanollobbyn och i chefskorridorerna i Trollhättan och Göteborg.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om