Pengarna från Energimyndigheten möjliggör bygget av den första pilotanläggningen för framställning av drivmedel i lite större skala. Den uppförs vid "värdfabriken" Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå.
Samtidigt med Chemrec beviljas Volvo Powertrain 16 miljoner kronor för att bygga en demonstrationsflotta på 14 lastbilar som ska drivas med DME (se faktaruta).
- DME är ett motorbränsle med mycket goda miljöprestanda och god totalekonomi. Vår teknologi ger massaindustrin i Sverige och globalt mycket stora möjligheter att stärka sin lönsamhet och bidra till reduktion av växthusgaser, säger Jonas Rudberg, vd för Chemrec.
- EU vill se konkreta tillämpningar. När produktionen väl börjat lär ännu fler blickar vändas hitåt, tror Robert Bergman, processledare för Solander Science Park, den vetenskapsby som nyligen startats vid Smurfit Kappa Kraftliner.
Om Chemrecs teknologi införs fullt ut vid svenska massabruk skulle utsläppen av koldioxid minska med sex miljoner ton årligen, vilket grovt räknat motsvarar tio procent av landets totala utsläpp.
Pilotanläggningen i Piteå beräknas kunna producera mellan fyra och fem tusen kilo DME per dygn. Då nyttjas bara runt en procent av svartluten från Smurfit Kappa Kraftliner.
Chemrec har också tecknat ett samarbetsavtal med Ohio-baserade pappersbolaget New Page i Escanaba, USA. Med mer fullskaliga anläggningar beräknas pappersbruken i Piteå och Escanaba år 2011 tillsammans kunna producera 140 miljoner kilo drivmedel varje år med skogen som råvara.