Pengar som gör bruket till drivmedelsindustri

MILJÖ. Energimyndigheten beviljar Chemrec 100 miljoner kronor. Därmed kan världens första drivmedelsfabrik, med svartlut som råvara, startas. Om drygt två år rullar de första lastbilarna, drivna med bränsle från Piteå.

Övriga2008-04-03 00:00
PITEÅ (PT)h

Chemrecs patenterade teknik kan förvandla alla pappersbruk till bioraffinaderier. Det fiffiga är att samma råvara används både till massa och drivmedel. Först görs papper sedan bränsle av restprodukterna.

Pengarna från Energimyndigheten möjliggör bygget av den första pilotanläggningen för framställning av drivmedel i lite större skala. Den uppförs vid "värdfabriken" Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå.

Hela kedjan

- Genom detta projekt vill vi stärka svensk industris position på området och demonstrera teknikens hela kedja från biomassa till fordon och färdigt drivmedel, säger Tomas Kåberger, generaldirektör för Energimyndigheten.

Samtidigt med Chemrec beviljas Volvo Powertrain 16 miljoner kronor för att bygga en demonstrationsflotta på 14 lastbilar som ska drivas med DME (se faktaruta).

- DME är ett motorbränsle med mycket goda miljöprestanda och god totalekonomi. Vår teknologi ger massaindustrin i Sverige och globalt mycket stora möjligheter att stärka sin lönsamhet och bidra till reduktion av växthusgaser, säger Jonas Rudberg, vd för Chemrec.

Piteolja intresserar

Intresset kring svartlutsprojektet i Piteå är redan världsomfattande. Det lär inte bli mindre när produktionen är igång.

- EU vill se konkreta tillämpningar. När produktionen väl börjat lär ännu fler blickar vändas hitåt, tror Robert Bergman, processledare för Solander Science Park, den vetenskapsby som nyligen startats vid Smurfit Kappa Kraftliner.

5 000 kilo per dygn

Projektet, BioDME, som Volvo, Chemrec, Preem och Energitekniskt Centrum i Piteå arbetat fram tillsammans med tre andra partners förutses också få EU-stöd inom det så kallade 7:e ramprogrammet. Preems del i projektet är att 2,5 år efter projektstart ha byggt upp fungerande tankstationer på fyra orter i Sverige: Stockholm, Göteborg, Växjö och Piteå.

Om Chemrecs teknologi införs fullt ut vid svenska massabruk skulle utsläppen av koldioxid minska med sex miljoner ton årligen, vilket grovt räknat motsvarar tio procent av landets totala utsläpp.

Pilotanläggningen i Piteå beräknas kunna producera mellan fyra och fem tusen kilo DME per dygn. Då nyttjas bara runt en procent av svartluten från Smurfit Kappa Kraftliner.

Chemrec har också tecknat ett samarbetsavtal med Ohio-baserade pappersbolaget New Page i Escanaba, USA. Med mer fullskaliga anläggningar beräknas pappersbruken i Piteå och Escanaba år 2011 tillsammans kunna producera 140 miljoner kilo drivmedel varje år med skogen som råvara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om