Pappersexporten börjar i Bremen

HAMNSTOPP. Bothniaborg ankom till Bremen på söndag kväll. Klockan sex på måndag morgon startar arbetet med lossningen. 698 pappersrullar från Smurfit Kappas fabrik i Piteå, ska vidare till kunder i främst Tyskland och Nederländerna. En mindre del av de 100 000 ton papper som exporteras varje år (även via järnväg) går till Frankrike, Schweiz, Österrike och Storbritannien.

Övriga2006-07-03 00:00
Sanna och jag tar på oss västar och hjälmar och möter Werner Schmalfuss vid kajen klockan sju. Det är första gången vi går på fast mark sedan i torsdags. Werner Schmalfuss arbetar för ett av världens största logistikföretag, BLG logistics, vars byggnader och magasin sträcker sig flera kilometer både längs hamnområdet och upp i skyn. Härifrån hanteras bildelar och mycket annat i en omfattning som uppgår till 143 000 stycken varje dag, alla förpackade i kartonger. Inte alltid av papper från Smurfit Kappa, men ibland. Här om någonstans märks vilken omfattande verksamhet pappersfabriken i Piteå är en del av.

- Världens logistik skulle vara omöjlig utan wellpapp från kraftliner, säger Werner Schmalfuss.

Med så mycket papper och kartonger samlade på ett ställe, verkar det inte alls orimligt att världen skulle sluta att fungera utan liner. Samtidigt är synen lite skrämmande. Hinner träden verkligen växa tillbaka i samma takt som de går åt? Vår guide har funderat på samma sak. Han kan inte svara på frågan, men har sedan tidigare lovat sig själv att han ska ta reda på hur det förhåller sig.

Specialiserad agent

Ett av Werner Schmalfuss speciella ansvarsområden är hanteringen av linern från Piteå. Det är han som byggt upp det nya samarbetet mellan BLG och Kappa Smurfit, som Werner Schmalfuss kallar en stor kund. Med tanke på att allt vi ser är jättestort, är beteckningen imponerande.

Det första agenten frågade oss var om vi ville se på när det svenska fotbollslandslaget, som då ännu var på plats, tränade. Vi tackade nej. Svenskarna är det enda lag som bott i Bremen under VM och hela stan lyste av svenska flaggor och välkommen-skyltar fram tills det blev dags för hemresa. Bremen var svenskare än Sverige tills Tyskland vann åttondelsfinalen.

Butikerna tävlade om att överträffa varandra i blå-gul yra, vilket även inverkat positivt på den tyska identiteten. En överväldigande majoritet av invånarna i Bremen har varit så stolta över att genom Sveriges lag vara en speciell del av VM-festen, att de för första gången sedan andra världskriget också pyntat bilar, cyklar, hus, barnvagnar och sig själva med sin egen nations flagga.

Werner Schmalfuss visar oss Kappas kontor och lagerbyggnader och förklarar att BLG utvecklat ett heldatoriserat räknesystem speciellt för Smurfit Kappa. Inte en enda rulle kan komma bort. Om det motsatta händer, att det kommer en rulle för mycket, är orsaken en ihopblandning i Piteås hamn, får vi veta. Haraholmen, den hamn som är närmast rent geografiskt, är tydligen exportvägens svagaste länk.

Sinnrikt system

Varje rulle papper som kommer till Bremen scannas in för hand. Ett sinnrikt system med kritmarkeringar på golven i magasinen visar var rullar med olika dimension, kvalitet, mängd, och mottagare ska placeras. Måndagar, de dagar skeppen lossas, delas magasinen och arbetslagen in i en vatten- och en landsida.

På så vis kan arbetet med lossningen, liksom vidaretransporterna per lastbil, gå väldigt snabbt.

Liten skadeprocent

BLG har 5000 anställda i flera länder och är en föregångare inom logistiken i världen. Med en modern teknologi som företaget utvecklat, e-store, är det möjligt att sekundsnabbt skicka exakta beställningar till en och samma dataserver från olika världsdelar. Lika snabbt sker kommunikationen med kontoret i Piteå, till exempel när något skadats i hanteringen eller under resan. Kunden får bonus på skadade rullar.

- Varje år hanteras mer än
40 000 pappersrullar här. Bara en eller två av dem är så förstörda att de inte levereras till kunden, säger Werner Schmalfuss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!