Men det har alltså ännu inte kommit - beskedet om att Ford Motor Company säljer den brittiska klenoden Jaguar till indiska Tata. Och eftersom nästan lika anrika Land Rover följer med på köpet så kan man med viss rätt sedan fråga sig om det finns något kvar av den stolta brittiska bilbyggarnationen.
Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin, Lotus, Rover, Mini ... alla är de numera i utländskt ägo. Jovisst, Jaguar och Land Rover har ju inte heller varit brittiskt på länge utan har sen 1999 ingått i Ford-familjens prestigebilsbolag Premier Automotive Group (där även Volvo ingår). Men PAG har i alla fall sitt huvudkontor i London.
Frågan är bara om någon egentligen är beredd att betala så mycket för en katt utan klor och en grävling som gått ner sig? Sedan Ford köpte Jaguar har man förlorat tio miljarder dollar! Land Rover går bättre men drar inte in pengar som räcker ens till utvecklingen av det egna modellprogrammet, än mindre lyckas det ge ett överskott till ägarna.
Det är väl med ganska stor sannolikhet därför affären med indiska Tata fortfarande hänger i luften. Det finns bedömare som tror att Ford kanske rent av måste betala en slant för att bli kvitt den engelska patienten.
Om det blir Tata som tar över Jaguar och Land Rover kommer tillverkningen dock inte att bli kvar i Storbritannien - då flyttas hela produktionen till Indien. Något annat sätt att få lönsamhet finns egentligen inte.
Det behöver inte i sig betyda att bilarna kommer att bli sämre, Tata är en stor och välrenommerad tillverkare, men vem vill egentligen köpa en indisk Jaguar? Och tänk nästa tanke, att Ford höjer budet för att slutföra affären: "Ni får inte bara Land Rover på köpet, utan också Volvo!"
Det kan bli en spännande vår i bilbranschen ...