Outback i omsydd dress

Subaru. Om det lite haltande äktenskapet med GM hade bestått hade det här med tiden kunnat bli ett japanskt syskon till nya Saab 9-5, men den amerikanske partnern stod plötsligt med tom plånbok och tvingades sälja både ringar och brudkista till värste rivalen Toyota. Och en tryggare famn kunde ju Subaru knappast ha hamnat i.

Övriga2007-03-01 00:00
För Saab har General Motors vinglande mellan olika partners varit förödande. I dag har Saab bara en enda modern bil; Opel-baserade Saab 9-3. Det kan ingen biltillverkare leva på. Storebror Saab 9-5 borde för länge Sedan ha förpassats till ålderdomshemmet och ersatts av en helt ny bil. Dessutom borde en småbil i Golf-klassen ha varit på gång och crossovern 9-6X redan ute hos handlarna. Om allt gått planenligt skulle dessa bilmodeller ha tagits fram i samarbete med Subaru. Det hann bara bli Saab 9-2X (Subaru Impreza) innan GM övergav det japanska sällskapet.

GM fick nämligen ebb i kassan och behövde snabba pengar. Hos Toyota behövde man bara plocka lite ur kaffekassan för att köpa GM:s aktier i Subaru (Fuji Heavy Industries).

Subaru Outback utvecklades dock utan vare sig GM:s eller Toyotas medverkan. Nu har dessutom dressen sytts om lite.

Boxer med sexa

Toppmodellen av nyputsade Outback har en 3-liters boxersexa på 245 hk. Alltså bara 15 hästar mer än i den turboladdade fyrcylindriga 2,5-litersboxern som går att få i Subaru Forester och i Impreza WRX. Men den svenske importören tar bara in Outback 2,5 utan turbo, då med 165 hk.

Boxermotor är annars något som Subaru snart är ensamma om i bilvärlden tillsammans med Porsche. Eftersom kolvarna jobbar horisontellt mot vevaxeln istället för i V-form eller stående i rad får man en motor med låg tyngdpunkt. Motor, växellåda, fördelningslåda, kardan och differential ligger dessutom i en rät linje och ger en närmast optimal balans. Detta i kombination med en symetrisk fyrhjulsdrivning ger Outback köregenskaper utöver det vanliga. Men antisladdsystemet jobbar så diskret att det knappt är till någon hjälp.

Nu börjar också interiören nå en klass i paritet med tekniken. Subaru-bilarna har länge känts allt för plastiga och gammalmodiga på insidan.

Duktig i terrängen

Subaru Outback är ingen terrängbil. Det bekräftas av att bilens elektroniska körprogram har "sport" som standardläge. Men den är duktigare i terrängen än många andra fyrhjulsdrivna bilar i den här klassen. Framför allt duktigare än många stora stadsjeepar. Fyrhjulsdrivningssystemet fördelar hela tiden kraft till alla fyra hjulen via en fördelningslåda medan en viskokoppling i mittdifferentialen bromsar bakhjulen om de tenderar att snurra snabbare än framhjulen.

Sedan är bilen ovanligt slät och ren på undersidan, vilket är en fördel vid körning i terräng.

Subaru är fortfarande ett litet märke i Sverige, även om försäljningen har ökat rejält de senaste åren, men globalt levererar Fuji fler bilar än Saab och Volvo tillsammans. Och fyrhjulsdrivning för personbilar började man med redan på den tiden övriga biltillverkare kliade sig i huvudet och undrade vad det skulle vara bra för.

Prismässigt startar Subaru Outback på 269 900 kronor medan bilen vi kör, med den större motorn och maxutrustad, kostar ytterligare 120 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om