Nytt sätt att köra
Samtalet kom att glida över på de snabbt växande miljöproblemen, global uppvärmning och hotande naturkatastrofer. Och förstås på bilismens roll i den här dystra utvecklingen.
Han verkade inte särskilt optimistisk, faktiskt. Redan nu har det gått för långt och får vi inte stopp på utsläppen av växthusgaser så kommer den här planeten inte att bli någon trevlig plats att vara på för våra barnbarns barn. Och som utvecklingen just nu ser ut i folktäta länder som Indien och Kina är det väl ingen som vågar hoppas på att det ska bli färre bilar och mindre bilavgaser. Att alternativa bränslen som exempelvis etanol och biogas skulle kunna rädda oss är naivt att tro, såna odlingsarealer finns inte på en planet där miljontals människor svälter, och att ny teknik med till exempel bränsleceller skulle vara lösningen är inte heller troligt - det är alldeles för dyrt.
Men det finns enligt Hans Folkesson ett radikalt grepp som i alla fall skulle kunna ge oss lite andrum och därmed mera handlingsutrymme. Och som inte kostar ett enda öre. Snarare tvärtom. Dessutom skulle vi kunna sätta det i verket redan nu! I dag! Ett nytt sätt att köra!
Låter det larvigt? Jag har själv gått en kurs i EcoDriving och trots att jag "fuskade", eftersom jag visste vad det gick ut på redan innan jag började, lyckades jag sänka min förbrukning med precis 10 procent. Samtidigt som medelhastigheten ökade! Och min lärare lovade att en normalförare utan vidare kan sänka sin förbrukning med 20 procent. Bara genom att ändra sitt sätt att köra.
Hans Folkesson har själv provat på EcoDriving. Och han är övertygad om att medan bilindustrin investerar mångmiljardbelopp på att ta fram ny motorteknik som ska spara en centiliter här och där, kan vi bara genom att ändra vårt sätt att köra minska förbrukningen med kanske en eller två deciliter. Samtidigt som vi kommer fortare fram!
Så varför läggs det då inte ner mer energi på att lära folk att köra bil på rätt sätt? Bara i Sverige skulle det kunna spara miljontals liter bensin om året och minska utsläppen i motsvarande takt. Och kan vi nu inte lära oss det på egen hand så bör den nya tekniken i nästa generation bilar inte vara den som gör det möjligt att köra på andra bränslen. Utan snarare en teknik som gör det omöjligt att fortsätta att köra så oekonomiskt som vi gör i dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!