En helt ny front med nya strålkastare, nya dörrsidor och nya baklyktor ger den nya generationen 9-3 en aggressivare look.
Men bilen har inte kostat Saab Automobile några större ekonomiska insatser. Trots mer än 2 000 nya delar är det mest fråga om kosmetika.
Mest intressant är dock ett par nya motoralternativ och - fyrhjulsdrivning. Som är baserad på samma Haldex-teknik som bland annat Volvo använder sig av men som Saab kallar XWD. Det erbjuds till en början bara i Aero-versionerna av 9-3 SportSedan och SportCombi i kombination med den uppgraderade turboladdade V6-motorn på 2,8 liter och 280 hk.
Saab XWD är ett helautomatiskt system som vid behov distribuerar upp till 100 procent av motorns kraft till fram- eller bakhjul. XWD-systemet introduceras först senare i år.
Starkare diesel
Saab överladdar sin italienska dieselmotor på 1,9 liter med en tvåstegsturbo och lägger till ett T i modelbeteckningen. 1.9 TTiD blir nu den effektivaste dieselmotorn i klassen med en maxeffekt på 180 hk. Turbon har ett system av överströmningsventiler som styr avgasströmmen mellan de båda turbinhjulen och samtidigt skiljer insugningsluften från kompressorerna. Konstruktionen med båda turboladdarna i samma kompressorhus innebär en mer effektiv lösning än när två separata turboaggregat kopplas samman i serie.Saab satsar också vidare på sina framgåmgsrika BioPower-motorer. I nya 9-3-serien introduceras än ännu kraftfullare version som komplement till den redan existerande.
Saab 9-3 BioPower 2.0t ger 14 procent högre effekt (200 hk mot 175 hk) och 13 procent högre maximalt vridmoment (300 Nm i stället för 265 Nm).
Till fyrhjulsdrivna Saab XWD har 2,8 V6 Turbo modifierats för att nu ge 280 hk som toppeffekt och 400 Nm som bästa vridmoment. Detta har uppnåtts genom en ökning av turbotrycket från 0,5 till 0,8 bar.
Den nya 9-3-serien finns precis som tidigare i tre karossvarianter; Sport Sedan, SportCombi och Cabriolet samt i tre utföranden - Linear, Vector och Aero. De nya modellerna finns på marknaden från och med augusti.
Priserna är ännu inte fastställda men prisökningen från tidigare modeller ska enligt uppgift hamna runt blygsamma två procent.