Sen dess har det varit full snurr hos Nissan. På bilsalongen i Paris 2004 visades en liten minibuss som samarbetet producerat - Nissan Tone. När den i fjol lanserades i Japan hade bokstäverna bytt plats och bildade namnet Note.
Den europeiska versionen byggs i Newcastle och stod klar först i år.
Ritad av Toyota!
Att Note byggs på en plattform som är gemensam med Renault betyder inte att den är särskilt fransk. Den plattformen utvecklades av Nissan och återfinns även i Nissan Micra. Men styrningen känns lika trist som i Renault-bilarna med en el-mekanisk servo som hela tiden stretar rakt fram.Bensinmotorerna sägs vara Nissans egna även om 1,6-litersfyran i vår provbil händelsevis har exakt samma cylindervolym som den i Renault Clio. Dieselalternativet däremot kommer från Renault, är på 1,5 liter och kan fås med antingen 68 eller 86 hk.
Bilen är dock ritad i Japan, av Toyota! Taiji Toyota, närmare bestämt. Så heter nämligen Nissans chefdesigner.
Körmässigt är Nissan Note lika mjuk, tyst och komfortabel som släktingen Clio. Trots att bilen utvändigt ser ut som en plåtlåda har man inte alls den känslan under färd. Jag är övertygad om att detta är något man lärt sig av fransmännen. Ljudisoleringen har stor roll i detta, fjädring och chassisättning likaså, men framför allt ger den långa hjulbasen en behagligt stabil färd.
Motorn tenderar att bli lite surrig i motorvägsfart, vilket är en aning typiskt för japanska småmaskiner. Den manuella växellådan är dock typiskt fransk - vilket inte ska tolkas som något positivt. Precision är inte deras starka sida. På minuskontot noterar vi också att ratten är ställbar endast i höjdled. Ett stort plus dock för strålkastarrengörarna, som japanska biltillverkare allt för ofta har en förmåga att nonchalera.
Dyrt med säkerhet
I fråga om krocksäkerhet har japanerna fortfarande en del att lära av Renault. Både Modus och Clio bärgade fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest medan Nissan Note fick nöja sig med fyra. Vilket ändå är med beröm godkänt i den här bilklassen. Svagt däremot att man tvingas betala 6 700 kronor extra för antisladdsystemet eftersom det kombineras med säkerhetspaketet som består av krockgardiner och aktiva nackskydd. Om man inte väljer den dyraste Tekna-versionen, förstås, som kostar 165 000 kronor. Då är komplett säkerhet standard.Standard är också alla småfinesser, som exempelvis små fällbara bord till baksätespassagerarna, justerbart baksäte (16 centimeter), stolsfickor med dragkedjor, förvaringsfack under högra stoldynan med mera.
Avslutningsvis ska det väl nämnas att det finns en billigare basmodell i sortimentet med 1,4-litersmotor på 88 hk, prissatt till 128 200 kronor. Fast den svenske importören tror inte att någon vill ha den.