Brister i målstyrningen anger Vägtrafikinspektionen som en av orsakerna till att delmålet 2007 inte nåddes. Knappast en överraskande slutsats. Mer förvånande är att inspektionen pekar ut "motkrafterna" som den kanske främsta orsaken till haveriet. Och med motkrafter menas alla de som bromsar trafiksäkerhetsarbetet till förmån för egna intressen. Det är allt från kommuner och väghållare till intresseorganisationer och - motorjournalister.
Studien är följaktligen döpt till "Motkrafter i trafiksäkerhetspolitiken".
Har de sedan kanaler in i maktens korridorer och goda kontakter med media, så kan motkrafterna sätta käppar i hjulen för de mest vällovliga förändringarna i samhället. Som till exempel sådana förändringar som ger ökad trafiksäkerhet; begränsad framkomlighet, sänkta hastighetsgränser och intensifierad övervakning. Sådant gillas inte alltid av affärsmän som vill ha snabba transporter och god tillgänglighet. Därför agerar de motkrafter i den egna kommunen. Regionala företagare uppvaktar i sin tur landshövdingar för att bromsa trafikomläggningar och nya hastighetsbegränsningar - och i riksdagens korridorer jobbar branschorganisationernas och intresseföreningarnas lobbyister för att styra de trafikpolitiska besluten så att inte just deras verksamheter missgynnas.