Miljöbil mot vägs ände
250 miljoner kronor har staten avsatt för att kunna dela ut 10 000 kronor i premie till alla som köper en ny bil som uppfyller miljökraven. Den notan kan i stället komma att sluta på 1,4 miljarder kronor, enligt bilbranschens prognoser. Svenskarna köper nämligen miljöbilar i långt större utsträckning än staten kalkylerat med. Till slutet av nästa år har ju regeringen lovat att premiera miljöbilarna och så långt lär de nog också klara av att få fram mera pengar för det här ändamålet - om nu inte den svenska ekonomin störtdyker. Men sedan ...
Redan nu har staten strypt den så kallade partikelfilterrabatten till dieselbilar och allt talar för att miljöbilsrabatten också försvinner i december 2009.
Då ska man också veta att dessa 10 000 kronor till varje miljöbil bara är en del av skattesubventionerna. De som kör på etanol betalar exempelvis ingen skatt på bränslet medan de som tankar bensin eller diesel slantar in fem, sex kronor per liter till statskassan. I fjol gav det ett tillskott till statens finanser på sisådär 50 miljarder kronor. Om nu allt fler kör på skattefritt bilbränsle eller köper bilar som drar så lite att de klarar miljöbilsgränsen, så kommer skattebortfallet snabbt att orsaka långt mycket större hål i statskassan än miljöbilsrabatten. De som kör miljöbil i tjänsten slipper också delar av förmånsskatten, vilket ytterligare minskar inkomsterna till staten.
Ska dessa bilar även fortsättningsvis få parkera gratis och slippa trängselskatter så påverkar de dessutom de kommunala ekonomierna. Redan nu är över 40 procent av de nya bilar som säljs i Stockholm miljöbilar. Fortsätter försäljningen i samma takt kommer de snart att korka igen hela huvudstaden om de får parkeras gratis och det redan nu olönsamma trängselskattesystemet kommer att bli än mer olönsamt.
Klart att det inte kan fortsätta så här.
Även etanol måste beskattas, även de som kör miljöbilar måste betala trängselskatt och förmånsskatt. Och självklart måste de också erlägga p-avgifter. Det är bara en tidsfråga. Svenska bilägare kör i snitt 1 200-1 300 mil om året. Nästa år kostar bilbränslet troligtvis runt 15 kronor litern, det kan även gälla E85. Därför skulle jag vid ett nybilsköp i dag titta mer på bränsleförbrukningen än på eventuella kortlivade statssubventioner. På sikt blir det mer lönsamt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!