alternativa bränslen och lägre förbrukning.
Men på årets salong var det just det som var huvudämnet hos både Ford, GM och Chrysler. Fast frågan är om det egentligen är miljön det handlar om eller om man bara vill bli kvitt oljeberoendet? Hela den amerikanska nationen pressas just nu av en gigantisk skuldbörda och de som gick och hoppades på att bilindustrin nu skulle komma som en räddande ängel lär bli besvikna efter en vända på salongen i Detroit.
9-4X - men inte heller det var riktigt trovärdigt. I Sverige förses den bilen nämligen med en dieselmotor och i USA med en bensinsexa.
Många i den församlade journalistkåren såg också lite misstroende ut när
Wagoner presenterade GM:s nyetablerade samarbete med det Illinois-baserade företaget Coskata som påstår sig kunna göra etanol av i princip allting, från industriavfall till sopor och gamla bildäck.
Frågan är om inte hela Detroit-salongen håller på att tappa lite i trovärdighet. Det viskades bland de europeiska och japanska montrarna om att man hellre skulle vilja satsa på Los Angeles och det mera framtidsinriktade och miljövänliga Kalifornien. För vem vill egentligen frivilligt åka till den gamla nedslitna industristaden Detroit, just utsedd till USA:s farligaste stad?
Bild 1: Saabs nya crossover 9-4X kommer att tillverkas i Mexiko tillsammans med systerbilen Cadillac Provoque. Prismässigt lär den hamna i nivå med BMW X3. Men den når inte köparna förrän nästa år berättade GM Europas chef Carl-Peter Forster t v som presenterade bilen i Detroit tillsammans med Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson.
Bild 2: Först att provsitta den nya Saaben var Sveriges handelsminister Eva Björling som passade på att betona vikten av att miljö och trafiksäkerhet måste gå hand i hand när nya bilar utvecklas.
Bild 3: I samma storleksklass som nya Saab 9-4X hör också Land Rover LRX hemma. Men här handlar det om en konceptbil som drivs med hybridteknik och ligger troligen ganska långt från produktion. En produktion som dessutom kan komma att ligga långt från hemlandet England. Ägaren Ford vill nämligen sälja Land Rover och Jaguar till indiska Tata Motor.
Bild 04: Ännu en crossover i ungefär samma storleksklass som Saab 9-4X - Toyota Venza. Bilen är byggd på samma plattform som Toyota Camry och kommer att tillverkas i USA, enbart för den nordamerikanska marknaden. Men blir det en succe kan bilen bli aktuell också för Europa.
Bild 05: Cadillac ger sig också in i den kompakta crossover-klassen med sin Provoque. Bilen kommer att tillverkas i Mexiko och på samma plattform som Saab 9-4X.
Bild 06: Det är inte mycket som går att hålla hemligt inom bilbranschen i dessa dagar men coupeversionen av Cadillac CTS blev en rejäl överraskning för den församlade världspressen.
Bild 07: Buick - ett gammalt klassiskt amerikanskt bilmärke som fått leva lite i skymundan i bistra ekonomiska tider. Kanske gör come back i Kina? Där visades nämligen den här konceptbilen först. Och på bakluckan står också namnet Buick Riviera på kinesiska plus de kinesiska tecknen för "framtid".
Bild 08: Hyundai Genesis Coupe visades redan i fjol, på bilsalongen i Los Angeles som allt fler biltillverkare tycker är viktigare än den i Detroit. Bilen är bakhjulsdriven och beräknas gå i produktion nästa år. Genesis blir också namnet på Hyundais nya lyxsedan.
Bild 09: Plötsligt vill alla vara med på miljövågen. En Ferrari F430 som körs på etanol - finns den? Nja, inte riktigt än. Enligt initierade källor var det bara dekalen som var grön på det här utställningsexemplaret. Men tekniskt sett är det inga problem att konvertera även en Ferrari-motor för E85, om bara köparna vill ha det.
Bild 10: Audi R8 är även i standardutförande en publikmagnet men i Detroit överraskade den också med en 12-cylindriga dieselmotor, fullt synlig genom bakrutan. V12-motorn utvecklar 500 hk och 1 000 newtonmeter i vridmoment. Bilen klarar 0 till 100 km/t på 4,2 sekunder.
Bild 11: Nästa generation Ford Fiesta! Fast i USA presenterades den under namnet Verve. Bilen byggs på en likadan plattform som nyligen lanserade Maza 2.
Bild 12: Större på alla ledder är nya Volkswagen Passat CC om man jämför med vanliga VW Passat. Bilen har former som en coupe men har ändå fyra dörrar. I standardutrustningen ingår bland annat det aktiva chassiet Dynamic Drive Control och 17-tumshjul. Sen finns både större hjul och mängder av ny teknik som tillval. Den kan till exempel fickparkera sig själv.
Foto: Rolf Gildenlöw
//bilder: 12