Marknadskrafterna

Övriga2006-10-26 00:00
Det är i dag billigare fylla sin miljöbil med bensin än med etanol. Och eftersom nog en majoritet av de som kör etanolbilar sätter ekonomin före miljön så är risken att de nu tankar mera vanlig bensin än E85.

Samtidigt kommer beskedet från Volvo att de nu lägger ner tillverkningen av gasbilar. För även om Volvo går ekonomiskt bra så går Ford-koncernen uruselt och då prioriteras åter igen ekonomin före miljön.

Men nu ropar bilindustrins svenska intresseorganisation Bil Sweden plötsligt på hjälp. En organisation som gjort allt för att bromsa utvecklingen mot mera miljövänliga fordon. Just för att ekonomin har ansetts vara viktigare än miljön.



Men nu har man plötsligt hamnat i ett läge där det är just miljöbilarna som svarar för den ökade försäljningen och som till och med har fått förlusttyngda Saab Automobile att se ljuset i den oändligt långa och svarta tunneln.

Det är faktiskt bara ett par decennier sedan den svenska bilbranschen vädjade till regering och riksdag att inte införa krav på lägre utsläpp av kväve- och koloxid, inte införa krav på katalytisk avgasrening och inte kräva förbud mot blyad bensin med mera. Det sågs som ett hot mot de fria marknadskrafterna.

Men nu, när vi fått en borgerlig regering som värnar just de fria marknadskrafterna, vill Bil Sweden att staten ingriper med subventioner för att skydda försäljningen av miljöbilar. Visst är det väl lite pikant?



De vill att staten garanterar att E85 i alla lägen är billigare än bensin. Alltså även med hänsyn till att en etanoldriven bil drar 30-40 procent mer bränsle och oavsett hur mycket bensinbolagen sänker sina priser. Nu ska det i sanningens namn sägas att bilbranschens chefsgarnityr i dag ser helt annorlunda ut än för bara 10-15 år sen och jag betvivlar inte att exempelvis nye Saab-chefen Jan-Åke Jonsson har ett genuint miljöintresse, men främst handlar det nog ändå om att miljö plötsligt har blivit ekonomiskt lönsamt.

I alla fall med hjälp av statliga subventioner. Och då finns det efter regeringsskiftet goda skäl att känna oro. Moderater och nyliberaler är ju av hävd allergiska mot subventioner och alla former av statliga inskränkningar av marknadskrafternas totala rörelsefrihet.

Egentligen är det väl bara centerns ekonomiska intressen i etanolindustrin som skulle kunna rubba den principen (och möjligen Carl Bildts aktier i rysk gas), men i övrigt får nog bilbranschen förlita sig till att olje- och bensinpriserna stiger i raskare takt än priset på etanol. Så fungerar marknadskrafterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om