Nåja, det här var ändå rätt många år sen, i alla fall innan vårt inträde i EU.
Sen dess har det blivit precis tvärtom. Vi har fått fyra, fem nya vägmärken vartenda år. Men i år slås alla rekord!
Utöver de nya hastighetsbegränsningsskyltarna 20, 40, 60, 80, 100 och 120 får vi från och med 1 juni i år nästan 50 andra nytillskott i vägmärkesförordningen. Att jag svävar lite på det exakta antalet beror på att några märken ser likadana, eller nästan likadana ut som förut, men har fått en lite annan betydelse.
Men detta är ju inte riktigt klokt! Förutom att de förfular våra samhällen så är ju den människa ännu inte född som klarar av att hålla reda på alla dessa vägmärken. De står ju redan i dag staplade på varandra på stolparna. Dessutom ofta försedda med en bunt tilläggstavlor, typ "gäller inte trimmad moped på helgfri vardag kl 02-23" (om nu någon händelsevis inte sett just den formuleringen så beror det på att trafikregler över huvudtaget inte tycks gälla mopedister vid någon tid på dygnet).
Kör en central gata i din kommun och försök att räkna och tolka alla vägmärken du ser, inte bara på stolpar utan ibland också i miniformat på någon husfasad, och... du kommer förmodligen att ställa till med en olycka. Det finns inte en chans att du samtidigt som du ska vara fokuserad på dina medtrafikanter också ska hinna se alla vägmärken. Än mindre komma på vad de betyder.
Ibland får jag en känsla av att vägmärken mera är till för att Vägverket ska ha ryggen fri om det händer något. "Vi har varnat dig så skyll inte på oss".
Och många av de kommunala vägmärkena verkar vara uppsatta på rent jäkelskap. Till exempel den där lilla tilläggstavlan som pekar nedåt under en p-förbudsskylt. Då gäller alltså parkeringsförbudet innan man har kommit fram till skylten. Det räcker alltså inte att bara ha koll på skyltarna man passerar utan också på dem man inte har passerat och kanske inte ens har för avsikt att passera.
Så är det verkligen för att hjälpa oss trafikanter vi nu får ännu fler vägmärken? Eller är det för att stjälpa oss?