(TT Spektra)
Även i kombiutförande är Fabia en småbil, det är ofrånkomligt. Ska du släpa med dig riktigt mycket ska du i stället välja Skoda Roomster, som i grunden är just en Fabia. I alla fall fram till B-stolpen. Därbakom har den sedan försetts med en rejäl "ryggsäck". Den rymmer därför omkring 300 liter mer än Fabia Combi.
När den här motorn sitter i VW Polo klarar den miljöklassgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer och får därmed statliga subventioner. Men i Fabian släpper samma motor ut 127 gram - adjöss med 10 000 kronor i rabatt alltså. Men håll ut. I vår kommer en nedbantad version som bara släpper ut 110 gram per kilometer.
Nya Fabia Combi är välutrustad redan i standardutförande, rullar tyst och är konsekvent i sitt uppträdande på vägen. Efter den första provkörningen är det bara en sak som orsakar dåliga vibrationer - kunden måste betala extra för att få ett lastförskjutningsnät! Det ska förstås vara standard i en kombibil eftersom det är en trafiksäkerhetsdetalj.