Lättare köra än att uttala
Qashqai. Smaka på det namnet. Det här är bilen som definitivt är lättare att köra än att uttala. En japansk bil, utvecklad tillsammans med fransmän, designad och tillverkad i England och med ett namn från Iran. Visst är bilindustrin multinationell!
Chassi: Framhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 432, bredd 178, höjd 161, axelavstånd 263, markfrigång 20 cm. Tjänstevikt 1 530 kg. Maxlast 430 kg. Bagagevolym 410-1 513 liter. Släpvagnsvikt 1 200 kg.
Bild 1-4: Nissan Qashqai. En japansk bil tillverkad i England och med ett namn från Iran.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Bra förarplats och hög kvalitetskänsla. Men den som är lång önskar att förarsätet gick att sänka mer för att slippa bli skymd av innerbackspegeln.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Qashqai kan köras antingen med enbart framhjulsdrivning eller med automatisk fyrhjulsdrivning. Det går också att låsa mellandifferentialen om det finns risk för att köra fast.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7: Sex manuella växlar är standard men en CVT-växellåda finns för den som vill slippa rycka i en spak. Men då sjunker också den tillåtna släpvagnsvikten med 200 kg.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 8 är en faktagrafik med nedanstående innehåll:
Nissan Qashqai 2,0 4x4
Pris: 201 900 kronor
Bränsleförbrukning: 8,3 l/100 km
Utsläpp CO2: 201
EKONOMI +++ Låga driftskostnader. Tveksamt andrahandsvärde.
SÄKERHET ++++ Ännu ej krocktestad i EuroNCAP. All säkerhetsutrustning ingår.
KOMFORT ++++ Låg ljudnivå i kupen. Hög åkkomfort.
KÖREGENSKAPER +++ Mjukt chassi och lite seg styrning. Bra 4x4-system.
MILJÖ ++++ Anständig förbrukning för storleksklassen. Diesel till sommaren.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
Honda CR-V 2,0, Hyundai Tucson 2,0, Toyota RAV4 2,0, Suzuki Grand Vitara 2,0.
//bilder: 8
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!