Landsvägslokomotiv blev en succe

BILAR. Porsche har lanserat flera udda bilmodeller genom åren men det är egentligen bara den klassiska 911:an som lyckats riktigt bra. Många trodde nog att även landsvägslokomotivet Cayenne skulle sluta som en parentes i automobilhistorien, men tji vad de bedrog sig. Det här har tvärtom blivit en riktig kassasucce.

Övriga2008-04-10 00:00
Stockholm (TT Spektra) h

Att köra Porsche Cayenne är som att köra sportbil på andra våningen. Även om den här kolossen i sportvagnskretsar inte bör nämnas på samma dag som en 911 Carrera. Den närkontakt med vägbanan som är grundförutsättningen för en äkta sportbil finns ju inte alls i en Cayenne. Men snackar vi motorprestanda så duger den gott. Även prislappen håller hög klass.

Vår Cayenne GTS har ett grundpris på 783 000 kronor men är dessutom extrautrustad för ytterligare 300 000 kronor. Och nöjer du dig inte med 405 hästar så kan du få ytterligare 95 kusar om du väljer att överladda maskinen med en turbo. Fast då stiger grundpriset till drygt 1,1 miljoner. Ingenting är billigt till en Porsche.

En kassasucce

Det här är förstås en bil som definitivt ingen behöver. Klumpig, tung och törstig. Med de här hjulen värdelös även som terrängbil.

Men handen på hjärtat, hur många nöjer sig med att köpa en enbart praktisk bil? Vem behöver egentligen en Volvo V70 med 170 hk och vem behöver egentligen en Saab 9-5 Biopower med 210 hk? Den som väljer en Porsche Cayenne tar bara ut svängarna några hack till.

Cayenne har bidragit stort till Porsches överfulla kassakista som delvis nu spenderas i VW-aktier. Där har företaget historiskt sett alltid haft stora intressen och faktum är att just Cayenne är byggd på i stort sett samma grundstenar som VW Touareg. Och en sån med V8-motor går att få cirka 200 000 kronor billigare.

Nästan 100 000 kronor billigare är Cayenne S, som har en likadan motor som GTS men som är 20 hk klenare.

Tungviktare

Porsche Cayenne är en koloss med en matchvikt på 2,3 ton. Ända tar den sig till 100 km/t på 6,1 sekunder. Men den riktiga Porsche-känslan infinner sig aldrig. Med ställbar markfrigång, lågväxel, differentialspärr och elektronisk fyrhjulsdrivning skulle Cayenne kunna vara ett utsökt arbetsfordon, och delvis ursäkta bilvalet, men med 295 mm breda däck på 21-tumsfälg är det bäst att hålla sig på slät mark.

Dock inga problem att åka stabilt långt över 200 km/t om man ställer chassiet i sportläge. Med komfortinställning och i normal svensk motorvägsfart kan man med nöd och näppe åka 600 km - innan det är dags att tanka. Besöket vid pumpen kostar dig då en bra bit över 1 200 kronor. Tanken rymmer nämligen 100 liter och en förbrukning under 1,5 liter milen är inget att hoppas på. Och den släpper ut tre gånger som mycket koldioxid som en miljöbil.

Så den som ska försöka förklara valet av en Cayenne GTS för en miljövän lär få tala för döva öron.





Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om