Kusinen från landet

MAZDA. Visst är nya Mazda 6 Kombi släkt med Volvo V70. Men bara på långt håll. Kusinen från landet skulle man kanske kunna kalla den nya kombibilen. Den uppåtgående solens land. Bilen tillverkas nämligen i Hiroshima. Men 25 procent av Mazda Motors kon-trolleras från Ford i Detroit så det finns också släktband till nya Mondeo.

Övriga2008-04-24 00:00
Stockholm (TT Spektra)H

När helt nya Mazda 6 introducerades i höstas var vi många som trodde att det skulle bli ännu ett syskon i Ford-familjen där Volvo S80 och V70 redan fanns tillsammans med nya Ford Mondeo, Galaxy och S-Max. Vi hade ju tidigare sett Mazda 3, byggd på samma arkitektur som Ford Focus och Volvo S40, och vi visste att nya lilla Mazda 2 snart skulle komma att säljas under namnet Ford Fiesta.

Men när det gäller nya Mazda 6 så har japanerna valt att gå sina egna vägar. Den nya upplagan är visserligen större än föregångaren men inte alls lika stor som sina europeiska kusiner V70 och Mondeo. Mazda valde helt enkelt att bygga vidare på den egna arkitekturen eftersom de tyckte att kusinerna från väst inte hade lika bra grejer att erbjuda.

Inte full kontroll

Mazda är inte lika hårt hållna av Ford som Volvo är, därför att amerikanarna bara har 25 procent av aktierna. I Volvo har Ford som bekant full ägarkontroll.

Nya Mazda 6 hade alltså premiär i höstas men kombimodellen är här först nu. Rymligare än föregångaren, roligare att köra och med en klart bättre kvalitetskänsla. Fast sittdynorna är fortfarande lite korta och trots att Mazda har lagt ner massor av jobb på att få bilen tystare så tränger fortfarande buller från svensk grov asfalt in i kupen. Och när man som jag kliver direkt över från en BMW så blir det väldigt tydligt. 17-tumshjulen på provbilen gör förstås inte saken bättre.

Bilen har el-hydraulisk styrservo som ger en acceptabel närkontakt med vägbanan. Men Advance-versionen, som är den enda som finns med diesel, känns dock inte lika distinkt som den sportmodell jag körde vid världspremiären i fjol.

Teknikerna i Hiroshima har skruvat ner både effekt och moment hos dieselmotor för att minska förbrukning och utsläpp - och det känns. Maskinen är trött på låga varv. Sexväxlad manuell låda är standard och den får man jobba en hel del med för att få flyt i körningen.

Automatlåda finns bara som tillval till bensinmotorn på 2,0 liter.

Kombin svensk favorit

Just 2,0-litersfyran för bensin känns igen sedan förra generationen, liksom 1,8-litersmotorn. Den gamla 2,3-litersmaskinen har däremot borrats upp till 2,5 liter och ger nu 170 hk.

Den utgående "Sexan", som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Närmare hälften gick till europeiska köpare. Av dem 11 000 svenskar. Fast svenskarna är inte som andra, det vet vi, så de valde huvudsakligen kombiversionen. Så blir det nog med den nya modellen också.







Fakta/Mazda 6 Kombi

Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 999 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 140 hk (103 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 330 Nm vid 2 000 varv/min.

Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 479, bredd 180, höjd 149, axelavstånd 273 cm. Tjänstevikt 1 545 kg. Totalvikt 2 110 kg. Bagagevolym 519-1 751 liter. Släpvagnsvikt 1 600 kg.

Mazda 6 Kombi

Pris: 242 000

Bränsleförbrukning: 5,6 l/100 km

Utsläpp CO2: 149

EKONOMI +++++ Bra pris. Känd för att vara bekymmersfri. Låga driftskostnader.

SÄKERHET +++++ Ännu inte krocktestad av Euro NCAP men 5 stjärnor ett måste.

KOMFORT +++ Korta sittdynor bak. Småbullrig. Något stötig med 17-tumshjul.

KÖREGENSKAPER ++++ Trygg att köra men dieselmotorn är överraskande trött.

MILJÖ +++ Relativt snål men en bra bit till miljöbilsgränsen.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:

VW Passat Variant, Peugeot 407 SW, Toyota Avensis Kombi, Ford Mondeo Kombi.



Bild 1-4: Nya Mazda 6 Kombi är visserligen kusin med Volvo V70 och Ford Mondeo Kombi men dock ett halvt nummer mindre. Dessutom lättare och snålare på bränsle.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 5: Dieselmotorn i nya Mazda 6 är en liten besvikelse. Känns trött på låga varv.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 6: Bättre material och elegantare design ger en högre kvalitetskänsla bakom ratten.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 7: Klurig finess - bagagerummets insynsskydd rullar ut sig och följer med luckan upp. Och går tillbaka till utgångsläget igen när luckan stängs.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 8: 17-tumshjul ger mera buller och mindre komfort. Men det är snyggt.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 9: Sex växlar är standard till dieselmodellen. Och med full last behöver man använda dem alla.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 10 är en faktagrafik.



//bilder:10
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om