Men när det gäller nya Mazda 6 så har japanerna valt att gå sina egna vägar. Den nya upplagan är visserligen större än föregångaren men inte alls lika stor som sina europeiska kusiner V70 och Mondeo. Mazda valde helt enkelt att bygga vidare på den egna arkitekturen eftersom de tyckte att kusinerna från väst inte hade lika bra grejer att erbjuda.
Nya Mazda 6 hade alltså premiär i höstas men kombimodellen är här först nu. Rymligare än föregångaren, roligare att köra och med en klart bättre kvalitetskänsla. Fast sittdynorna är fortfarande lite korta och trots att Mazda har lagt ner massor av jobb på att få bilen tystare så tränger fortfarande buller från svensk grov asfalt in i kupen. Och när man som jag kliver direkt över från en BMW så blir det väldigt tydligt. 17-tumshjulen på provbilen gör förstås inte saken bättre.
Bilen har el-hydraulisk styrservo som ger en acceptabel närkontakt med vägbanan. Men Advance-versionen, som är den enda som finns med diesel, känns dock inte lika distinkt som den sportmodell jag körde vid världspremiären i fjol.
Teknikerna i Hiroshima har skruvat ner både effekt och moment hos dieselmotor för att minska förbrukning och utsläpp - och det känns. Maskinen är trött på låga varv. Sexväxlad manuell låda är standard och den får man jobba en hel del med för att få flyt i körningen.
Automatlåda finns bara som tillval till bensinmotorn på 2,0 liter.
Den utgående "Sexan", som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Närmare hälften gick till europeiska köpare. Av dem 11 000 svenskar. Fast svenskarna är inte som andra, det vet vi, så de valde huvudsakligen kombiversionen. Så blir det nog med den nya modellen också.
Fakta/Mazda 6 Kombi
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 999 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 140 hk (103 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 330 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 479, bredd 180, höjd 149, axelavstånd 273 cm. Tjänstevikt 1 545 kg. Totalvikt 2 110 kg. Bagagevolym 519-1 751 liter. Släpvagnsvikt 1 600 kg.
Mazda 6 Kombi
Pris: 242 000
Bränsleförbrukning: 5,6 l/100 km
Utsläpp CO2: 149
EKONOMI +++++ Bra pris. Känd för att vara bekymmersfri. Låga driftskostnader.
SÄKERHET +++++ Ännu inte krocktestad av Euro NCAP men 5 stjärnor ett måste.
KOMFORT +++ Korta sittdynor bak. Småbullrig. Något stötig med 17-tumshjul.
KÖREGENSKAPER ++++ Trygg att köra men dieselmotorn är överraskande trött.
MILJÖ +++ Relativt snål men en bra bit till miljöbilsgränsen.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
VW Passat Variant, Peugeot 407 SW, Toyota Avensis Kombi, Ford Mondeo Kombi.
Bild 1-4: Nya Mazda 6 Kombi är visserligen kusin med Volvo V70 och Ford Mondeo Kombi men dock ett halvt nummer mindre. Dessutom lättare och snålare på bränsle.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Dieselmotorn i nya Mazda 6 är en liten besvikelse. Känns trött på låga varv.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Bättre material och elegantare design ger en högre kvalitetskänsla bakom ratten.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7: Klurig finess - bagagerummets insynsskydd rullar ut sig och följer med luckan upp. Och går tillbaka till utgångsläget igen när luckan stängs.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 8: 17-tumshjul ger mera buller och mindre komfort. Men det är snyggt.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 9: Sex växlar är standard till dieselmodellen. Och med full last behöver man använda dem alla.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 10 är en faktagrafik.
//bilder:10