Kungen i klassen

Mercedes S500. Det är i den här divisionen Mercedes ska spela. Småbilar, nej! Mellanklassbilar, nja ... Men i första klass regerar Mercedes. Det finns egentligen bara ett fel på den här bilen. Eller rättare sagt två. Okej, det dök upp ett tredje också ...

Övriga2007-01-25 00:00
Det första felet är andrahandsvärdet. En bil i den här klassen sjunker prismässigt som en sten från det ögonblick du kör ut vagnen från handlarens gård.

Det andra problemet är bensinförbrukningen. Även om den sjuväxlade automatlådan gör ett kanonjobb för att rädda bränsleekonomin så är det i dessa tider oanständigt att färdas i en tvåtonnare som aldrig rullar under 1,2 liter milen.

Det tredje är att bilen sticker i ögonen på folk. Så till den milda grad att någon karvade in en 10 000-kronors repa i lacken utefter hela sidan på bilen. Gissningsvis med spetsen på en portnyckel. Sånt slipper du om du i stället kör Skoda eller Kia.

Egentligen borde vår provbil heta Mercedes S550 i stället för S500 eftersom motorn nu växt till 5,5 liter. 388 hästar imponerar kanske inte så mycket i den här bildivisionen men det gör vridmomentet på 530 Nm. Liksom tystnaden. Och komforten. Du åker inte tystare i någon annan bil och förmodligen inte heller mer komfortabelt. Men så glider ekipaget också fram på luftkuddar i stället för på stålfjädrar.

Ser i mörker

Det finns hur många inställningsmöjligheter som helst för att fixa till den perfekta körställningen bakom ratten och för att du ska njuta fullt ut av hela resan så finns det sex fläktar i stolen som håller dig torr och lagom varm, plus massage i olika grader. Och - aktivt sidostöd i ryggen! När du svänger spjärnar stolen emot på den sida som kroppen vill luta åt. Totalt elva luftkuddar arbetar i stolen för att hålla dig på plats. Först verkar det nästan lite larvigt men efter en hel dags körning inser man att systemet faktiskt har avlastat kroppen och gjort färden mindre tröttsam.

Timmarna med mörkerkörning underlättades dessutom av att bilen är utrustad med en ljusstark kamera i vindrutans överkant som ger en perfekt bild på instrumentpanelen även efter solens nedgång. Då inser man också att alla instrumenttavlor bara är bilder på en skärm. De byter nämligen plats när man i stället vill ha bilden från nattkameran.

Mercedes S500 har också adaptiv farthållare som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon och bromsar in bilen om så behövs. Och skulle det uppstå en krisartad situation så aktiveras Pre-Safe-systemet, som blixtsnabbt förspänner alla bälten, rätar upp stolarna, stänger fönstren och aktiverar bromsarna. Finns det tecken på att bilen ska välta stängs också eventuellt öppen taklucka plus att luftkuddarna i stolarna klämmer fast dig som i ett skruvstäd.

Sportbilprestanda

Om man åker furstligt fram i Mercedes S500 så åker du kungligt bak. För ett antal tusenlappar extra kan även de bakre länsfåtöljerna krama och massera.

Nu är det här ingen bil som man ska fara fram som en biltjuv med, det är ju komforten som är grejen, men skulle det krävas tuffare tag så tvekar inte S500 för ett ögonblick. Den uppför sig lika väluppfostrat även på små kurviga vägar och med fullgasacceleration. 0-100 km/t klaras av under sex sekunder och tvåtonnaren kränger knappt i böjarna. Och fortfarande jobbar motorn nästan ljudlöst. Toppfarten är strypt vid 250 km/t.

Nästan en miljon kostar den här vagnen i grundutförande. Det finns extra utrustning för några hundratusen till, om man så skulle önska. Fyrhjulsdrivning till exempel. Och vill man ha ännu mera motor finns det en AMG-version på 612 hk. Fast då stiger grundpriset till det dubbla, dryga två miljoner!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om