- Sprit är inte godis och ska inte smaka godis. Det ska inte vara okej att marknadsföra alkohol till ungdomar. Alkoläsken är ännu ett av alkoholindustrins fula knep för att få människor att dricka så mycket som möjligt så tidigt som möjligt, säger han i ett pressmeddelande.
Populärt i norr
Konsumtionen av cider och alkoläsk fortsätter att öka. Det visar Systembolagets försäljningssiffror för augusti. Störst är ökningen i Norrbotten. Här ökade försäljningen med hela 21 procent jämfört med förra året.I landet som helhet ökade konsumtionen med 10,2 procent.
Trenden är tydlig och så här har det sett ut länge. Försäljningen av alkoläsk ökar hela tiden - och särskilt i Norrbotten.
Det som särskilt oroar UNF:s ordförande Robert Damberg är att alkoläsken, som introducerades på den svenska marknaden 1996, mest konsumeras av ungdomar. Framför allt unga tjejer.
Punktskatt
Just detta faktum är orsak till att regeringen har föreslagit en punktskatt på alkoläsk på sex kronor per liter. Men UNF tycker inte att det är tillräckligt.- En punktskatt är en bra ide, men sex kronor är för lite. I Tyskland införde man en skatt på 26 kronor och det fick faktiskt effekt. En tredjedel av ungdomarna mellan 12 och 17 år slutade dricka alkohol över huvud taget. Det borde man testa i Sverige, säger Robert Damberg.
UNF har tidigare framfört synpunkten att försäljningen av alkoläsk borde stoppas, då den är så förrädisk och lockar unga människor att dricka.