Korea bygger bästa Chevan

Komfortabel. Bättre Chevrolet än den här har General Motors nog aldrig producerat. Stor, rymlig, komfortabel och med en rak sexa under huven bjuds den ut för 179 900 kronor. Men det finns en del plumpar i protokollet.

Övriga2006-11-09 00:00
General Motors beslut härom året att sätta ett så genuint amerikansk namn som Chevrolet på koreanska lågprisbilar väckte bestörtning bland världens bilentusiaster. Eländiga modeller som Daewoo Matiz och Daewoo Kalos fick plötsligt Chevrolet-emblem när de exporterades utanför Asien.

Men nu börjar man ana tanken bakom GM:s strategi. När beslutet togs att byta namn från Daewoo till Chevrolet fanns förstås nya, moderna bilar redan i pipeline i Korea, bilar som mycket väl skulle kunna bära upp namnet Chevrolet. Och nu är två av dem här. Två bilar "made in South Korea" som av allt att döma håller en högre kvalitet än vad amerikanska Chevrolet-modeller någonsin gjort (vilket förstås säger mer om GM och Chevrolet än om de koreanska bilarna). Det är Crossover-modellen Captiva, som jag ska återkomma till i en separat artikel, och klassiska sedan-modellen Epica.

Det var länge sen jag blev så här positivt överraskad - och då har ju ändå Kia och Hyundai med eftertryck redan bevisat att koreanerna just nu bygger världens kanske mest prisvärda bilar.

Sexa på tvären

Nu ska det förstås sägas, att bilen jag kör kostar 234 900 kronor. Alltså 60 000 kronor mer än basmodellen. Men då har "min" bil en större motor, fortfarande dock en rak sexa, automatlåda, skinnklädsel, klimatanläggning, 17-tumshjul, nivåreglering och backsensorer. Så det är fortfarande en mycket prisvärd bil. 100 000 kronor billigare än exempelvis Volvo S80, som inte längre får vara ensam om att ha en rak sexa på tvären. Och faktum är att Epica är nästan lika stor och rymlig som nya S80.

Just det här med en rak sexa borgar för låg ljudnivå och mindre vibrationer. En radmotor ger per automatik en mer balanserad gång än en V-motor. Kruxet är att få plats med den på tvären. Andra märken som använder raka sexor, exempelvis BMW, Mercedes, monterar dem som bekant på längden. Men det stjäl kupeutrymme och gör det mer komplicerad att skapa en effektiv krockzon.

Den tvärställda radmotorn i Epica ger alltså generösa kupeutrymmen och en utsökt ljudkomfort. Man åker definitivt lika tyst i Epica som i de stora och betydligt dyrare premiummärkena.

Men Epica är heller inte lika rolig att ratta som exempelvis nämnda Volvo. Vid undanväjningsmanövrer blir den lite väl gungig och dessvärre finns heller inget antisladdsystem (ESP) som kan hjälpa till. Det kommer inte förrän nästa år. Alltså bör man vänta med köp om bilen i övrigt lockar.

För att vara en koreansk bil håller stolar och förarplats förvånande hög standard och ratten går att ställa i både höjd- och längsled.

Plumpar i protokollet

För den som söker ett generöst transportmedel med betoning på komfort är Epica sannolikt ett av de bästa alternativen på marknaden den dag den får ESP. Och då kan kanske den lilla sexan på 143 hk också räcka. Men 2,5-litersmotorn i kombination med automat klär den här bilen bättre. Även en 2-liters diesel med 150 hk är på väg och får en prislapp på 224 900 kronor.

Plumparna i protokollet avser givetvis bristen på antisladdsystem och dessutom bristen på strålkastarrengörare. Det sistnämnda lär inte komma förrän 2008.

Så bör det noteras att Epica ännu inte är krocktestad hos EuroNCAP.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om