Medan Europa i övrigt har 140 gram som gränsvärde så har Sverige valt att dra gränsen vid 120 gr/km, vilket krånglar till det för många importörer. Sverige är trots allt en väldigt liten marknad för bilindustrin.
Stannar automatiskt
Att BMW lyckats sänka förbrukning och utsläpp så mycket för en så här pass stor motor (1 995 cc) med så hög effekt (143 hk) är imponerande. Det visar att det finns en potential för att göra dagens motorer energieffektivare och att det går att fila ytterligare på transmissioner och luftmotståndskoefficienter.Sen ska man ha klart för sig att det pågår ett visst trixande från motoringenjörernas sida för att utsläppsvärdena ska passa in i EU:s körcykel. Det förklarar också delvis BMW:s system med automatiskt stopp och start. När du stannar vid ett trafikljus eller i en bilkö så slocknar motorn - och går igång automatiskt när du ska iväg igen. Eftersom den fastställda körcykeln innehåller flera stopp så ger det här förstås utslag på förbrukningssiffrorna men för den som bor i svensk glesbygd där korsningarna dessutom ersätts med cirkulationsplatser blir det förstås inte många sådana stopp. Systemet kräver dessutom att du kopplar ur och lägger växeln i friläge. Hur många gör det vid ett trafikljus?
BMW 118d tar också vara på energin från varje inbromsning och underhållsladdar på så sätt batteriet. Därmed behöver inte motorn belastas med att driva generatorn.
En äkta BMW
Att dieselbilar inte längre är tråkiga att köra har kanske de flesta börjat inse men fortfarande är det nog många som rynkar lite på näsan åt miljöbilar. Speciellt de som har levt länge i en BMW-miljö.Okay, BMW 118d är ingen racerbil men 143 råstarka hästar räcker långt. Mycket långt. Och körmässigt är det här en fullfjädrad BMW. Suverän styrrespons, utsökt växellåda och ett klart sportigt chassi. Sedan är det en annan sak att jag personligen tycker att just 1-serien är bland det fulaste som BMW skapat. Då har vi ändå den ruggiga 7-serien i färskt minne, även den ritad av Chris Bangles. Sedan 2004 är det dock holländaren Adrian van Hooydonk som bestämmer över BMW:s formgivning. Se bara på nya 3-serien så märks skillnaden ...
Kanske läge att vänta på en miljöbilsklassad BMW 318d?