Konvertera mera?
Och redan står företag som vädrar snabba pengar beredda att sälja sina tjänster. Ägarna till en halv miljon bilar från årsmodell 2000 och framåt är potentiella köpare. Föreningen Gröna Bilister har redan applåderat beslutet.
Men det här är nu inte så enkelt som det kanske låter och det är tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart. Framför allt är regeringspropositionen så luddigt formulerad att alltihop kan sluta i domstol.
Eftersom det kommer att stå Volvo på de flesta bilar som är aktuella för konvertering så kan det vara värt att betänka att det tog just Volvo över ett år att få ut en etanoldriven modell på marknaden, trots högsta prioritet. Göteborgarna tappade ju marknadsandelar till argaste konkurrenten Saab för varje dag som gick.
Förklaringen är förstås att det krävs massor av justeringar och förändringar, tester och utvärderingar för att kunna garantera att bilen blir både driftsäker och laglig. Det är nämligen biltillverkaren som ska garantera att avgasreningen fungerar i minst fem år.
För att klara detta tvingades Volvo programmera om motorstyrningselektroniken, byta bränsletank, bränslerör och insprutningssystem. Samt byta ventiler, ventilsäten, kolvar och kolvringar i motorn.
Varför då? Jo, därför att etanol har ett annat oktantal, lägre energiinnehåll och inte brinner på samma sätt som bensin. Dessutom är det mycket aggressivare mot metaller, packningar och tätningar.
Skulle man göra alla de här förändringarna i efterhand på exempelvis en Volvo V70 så skulle det kosta i storleksordningen 40 000 kronor. Det finns firmor som redan, bara några dagar efter riksdagsbeslutet, erbjuder sig att konvertera din bil för 15 000 kronor. Inte undra på att juristerna hos Volvo bävar - deras garantier ska ju enligt riksdagens beslut fortsätta att gälla även efter ett sånt här ingrepp. Det kommer varken Volvo eller någon annan biltillverkare att acceptera. Görs inte konverteringen rätt kan följdskadorna bli mycket dyrbara.
Så räkna med att bilindustrins jurister redan filar på hur ärendet ska hanteras i domstol.
Och eftersom bilarna inte kommer att bli miljöklassade, inte kommer att få några statliga subventioner och inte slipper trängselavgifter och p-avgifter, så kommer det att ta många år att tjäna in även den enklaste konvertering. Så länge kommer man inte att behöva vänta på dem i målet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!