Komfort utan finess

Citroën. Redan till millennieskiftet gick Citroëns stora modell XM i graven och i samma veva visades också efterträdaren på bilsalongen i Genève, då bara som konceptbil. Inte förrän nu är ersättaren här - Citroën C6. En genuin komfortvagn, men utan några för märket udda finesser.

Övriga2006-05-18 00:00
Man undrar ju hur resonemanget egentligen går på marknadsavdelningen hos Citroën när man lägger ner en bilmodell utan att ha en efterträdare produktionsklar. Likadant gjorde man hos syskonfabriken Peugeot, när modell 605 lades ner. Efterföljaren dröjde så länge att man hoppade över ett nummer och efter mycken vånda lanserade modell 607.

Inte undra på att Citroën-Peugeot har svårt att kapa åt sig marknadsandelar i storbilsegmentet.

Och Citroën C6 är verkligen en stor bil - med limousinkomfort. Den gashydrauliska fjädringen ger en närmast svävande färd. Konstruktörerna har nog dessutom tänkt sig att resan ska ske i baksätet, som känns ovanligt ombonat och sittriktigt. Och med värme om så önskas.

Ingen typisk Citroën

Fast den som väntar sig en mängd udda tekniska finesser, som brukar vara typiska hos stora bilar från Citroën, blir kanske lite besviken. Konkurrenterna har redan visat upp allt. Avåkningsvarnaren, som får förarstolen att vibrera om bilen är ur kurs, är visserligen Citroën-unik, men finns ju redan som tillval i andra Citroën-modeller.

Att jobbet med C6 dragit ut på tiden bekräftas av att bilen inte har det fasta rattnav som lillebror C4 har. Det går heller inte att ladda luftkonditioneringen med doftampuller, som i C4.

Användarvänlig

C6 har en mera användarvänlig instrumentering än de tyska premiumbilskonkurrenterna och även om flera biltillverkare redan tidigare erbjudit så kallad head up display (hastighetsmätaren projiceras i vindrutan) så är nog Citroën C6 först med att ha det som standard. Men i övrigt alltså inga tekniska överraskningar. Inte ens spoilern på bakluckan, som fälls upp och ned automatiskt vid vissa hastigheter, är något nytt. Och strålkastarna som svänger i takt med att föraren styr lanserade ju Citroën på sin DS-modell redan 1967. Då visserligen med hjälp av mekanik och nu med elektronik, men principen är densamma.

Bara sexor

Till en början kommer nya Citroën C6 endast med automatväxellåda och bara med V6-motorer - 3-liters bensin på 215 hk eller 2,7-liters diesel på 208 hk. Den sistnämnda används också av bland annat Jaguar och skulle nog kunna rubriceras som marknadens just nu bästa dieselmotor. Senare kommer både 4-cylindriga motoralternativ och manuella växellådor.

I vår provbil sitter bensinsexan som arbetar mycket diskret, dock utan att erbjuda några imponerande prestanda. Inte heller förbrukningen är något att skryta med. Volvos nya raka sexa, som är betydligt kraftfullare, är påtagligt snålare. Några mer potenta motorer lär Citroën heller inte ta fram till C6. Strategin är att i första hand erbjuda komfort i toppklass, inte prestanda.

Hög komfort och utmärkta köregenskaper går inte alltid att förena, men hos Citroën C6 tycks dessa båda parametrar trivas tillsammans. Det är förstås den gashydrauliska fjädringen, numera datorstyrd, som möjliggör detta.

Trångt bagage

Trots att C6 är en stor bil är bagagerummet förhållandevis litet. Så är den heller inte tänkt som någon familjebil för långa semesterresor utan mer som en limousin för affärsfolk med attacheväskor och möjligen några överviktiga kabinväskor. Och billigaste versionen kostar nästan 400 000 kronor. "Vår" Exclusive-modell kostar nästan 500 000 kronor.

Det är tveksamt om C6 lockar ens de genuina Citroën-fansen och än mer tveksamt om den kan attrahera företagskunderna. Trots att den skulle bli en utsökt direktionsvagn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om