Tokyos bilsalong är lite som Japan i övrigt; ganska litet, mycket folk och med ett helt naturligt inslag av helt knäppa fantasier. Alla japanska biltillverkare med självaktning ska visa åtminstone en (men gärna fler) konceptbilar som bara är knäppt roliga.
Väldigt små bilar
Visst, alla har någon form av förnuft i bakgrunden, de är till exempel väldigt små, väldigt miljövänliga eller väldigt allsidiga.Japanernas kärlek till små bilar är lätt att förstå. Med en huvudstad som rymmer drygt 30 miljoner invånare och snudd på lika många bilar, ser det ut som, är det perfekt med en liten bil.
Och alla bilsorter kan göras i mindre storlek, två och en halv meter cabriolet är lika charmigt en sommarkväll som fem meter och tre meter stadsjeep ser lika fränt ut som sex meter.
Att tillverka små bilar är klokt för de passar inte bara bättre i Tokyos trånga parkeringsutrymmen utan även bättre i vår strävan mot den globala uppvärmningen.
Och mycket på bilsalongen handlar om just miljö. Ingen av de större biltillverkarna kan i dag ställa ut bilar utan att några av dem är miljövänliga.
Små motorer
I Japan har de länge tillverkat bilar med små motorer, en liten tvåcylindrig 600-kubikare räcker bra inne i stan och med 800 kubik klarar man sig bra även på landet.Och i väntan på att mer avancerad miljövänlig teknik ska ta form är små motorer ett bra sätt att bromsa miljöutvecklingen på.
<\c>Bild 2: Transportbubbla. Suzuki Pixy är något så naturligt som en transportbubbla. Pixy är eldriven och rymmer en person och går inte speciellt fort, men föraren sitter bekvämt skyddad från vädret. Är man fler kan man samåka med SSC, Suzuki Sharing Couch. Planer finns också på en SSB, Suzuki Sharing Boat.
Foto: Johannes Collin
Bild 3: Typisk Tokyobil. Nya Tanto kommer vi förmodligen aldrig att få se i Sverige. Biltypen är en av de vanligare i Tokyo och det är inte svårt att förstå varför. Med sin fyrkantiga och höga lilla kaross är den både smidig och rymlig.
Foto: Johannes Collin
Bild 4: Laddas med el. Mitsubishis sportiga elbil iMiEV Sport laddas i vanligt eluttag. Med Lithium-jon-batterierna fulladdade och lugn körning kommer du 20 mil. Behöver du inte åka lika långt kan du pressa upp den lilla bilen i 180 kilometer i timmen. Bilen är fyrhjulsdriven och har en motor bak till bakhjulen och en liten elmotor inne i vardera framhjul.
Foto: Johannes Collin
Bild 5: Lermästaren. Lilla transportbilen Daihatsu Mud-Master är fyhjulsdriven och har hela 37 centimeters markfrigång. Framkomligheten är fantastisk säger Daihatsu själva. Framför allt är Mud-Master en väldigt praktisk liten transportbil som passar både företagare och äventyrliga privatpersoner.
Foto: Johannes Collin
Bild 6: Riktigt rallyåk. Äntligen har Subaru förnyat sin minsta bil Impreza och för att snabbt komma in i rallycirkusen presenterar de nu rallyjärnet WRX STI. Bilen är som vanligt fyrhjulsdriven och har en turboladdad boxermotor på 308 hästkrafter och ställbar mittdifferential blir det åka av.
Foto: Johannes Collin
Bild 7: Praktisk BMW. BMW valde Tokyo som arena för två världspremiärer. Nya BMW M3 Sedan är en vanlig fyrdörrars bil, men med samma chassi och motor som den vanliga M3:an. Med bakdörrar blir bilen betydligt mer användbar för den som vill kombinera praktiska egenskaper och sportighet.
Foto: Johannes Collin
Bild 8: Busbil. BMW kallar sin modell Tii, som bygger på 1-serien, för koncept, men bilen ser ut att vara klar för produktion. Namnet kommer från den värsta versionen av klassiska BMW 2002 och precis som på den står Tii skrivet spegelvänt fram i nosen. Ett bra sätt att få bilen framför att förstå den ska flytta på sig. Tii ser ut som en riktig busbil och är det förmodligen också. T:t i modellbeteckningen tyder på att bilen får en turbomotor.
Foto: Johannes Collin