Klassens ljus

CITROËN. Egentligen är det lite märkligt att den här bilen inte rönt större framgång i Sverige än den gjort.

Övriga2007-06-14 00:00
Citroën C4 är nämligen mer komfortabel, mera säker och mera prisvärd än de flesta konkurrenterna i sin klass. Nu går den dessutom att få med en mera miljövänlig motor.

Citroën C4 har hunnit få ett par år på nacken men är fortfarande en av de få bilar i sin klass som klarat EuroNCAP:s krocktest med toppbetyg i alla grenar. Bättre än exempelvis nya Volvo C30.

Nu kommer den också med en drivlina som gör att den klarar Vägverkets tuffaste krav för miljöbilar. Vilket innebär att koldioxidutsläppen inte får överskrida 120 gram per kilometer.

Och det betyder inte att man behöver ge efter på utrymmen, komfort och prestanda. C4 är lika stor som VW Golf, komfortablare än Volvo C30 och motorstarkare än Audi A3 1,9TDI. Dessutom billigare - trots att den har en 6-stegad elektroniskt styrd växellåda som standard. Det är nämligen förutsättningen för att den 110 hästar starka dieselmotorn ska klara miljöbilsgränsen. EGS-lådan växlar helt enkelt energieffektivare än vad en normal bilförare gör.

Den som köper en sån här bil får inte bara partikelfilterrabatt på 6 000 kronor utan också en miljöbilspremie på 10 000 kronor. Dessutom kan man köra över 100 mil på en full tank. Den som väljer en etanoldriven bil kommer inte ens hälften så långt.

Säker som få

Att Citroën C4 får skyhöga poäng i EuroNCAP:s frontalkrockprov förklaras delvis av den nya ratten med fast nav. Konstruktionen är svensk, utvecklad av Autoliv, och den främsta fördelen med att rattens centrum står stilla är att krockkudden kan optimeras så att den bättre skyddar förarens huvud och bröstkorg.

C4 fick också högsta betyg för barnsäkerhet och det högsta betyg som hittills utdelats för skydd av fotgängare - tre av fyra möjliga stjärnor.

En annan unik säkerhetsdetalj som finns på tillbehörslistan är Afil. Ett system som varnar föraren om bilen är på väg ur kurs. Sensorer läser av väglinjerna och om bilen närmar sig en kantlinje eller en körfältslinje börjar förarens stol
vibrera.

Bixenonstrålkastare, kurvljus och lufttrycksövervakning för däcken är andra vettiga tillbehör.

Charmigt

Man åker mycket komfortabelt i C4 - fattas bara annat, det är ju en Citroën - och motorn har ett härligt vridmoment nästan från tomgångsvarv. Att det är en diesel hörs bara i startögonblicket. EGS-lådan kräver lite tillvänjning för att inte ge ryckiga växlingar och kan växlas manuellt om man så vill.

Förarplatsen i övrigt kräver också en viss tillvänjning med varvräknaren i rattnavet, hastighetsmätaren uppe på instrumentpanelen och resten av instrumenteringen i mittkonsolen.

Med lite god vilja kan man väl kalla det charmigt. Eller typiskt Citroën...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om