Men den kommer inte förrän till våren. I vår provbil sitter dock en likadan motor, men inte modifierad för etanol. Så den torde bli iskall på marknaden när kunderna vet att det går att "lura" staten på en slant om man i stället inväntar E85-versionen. Men den blir ju inte roligare för det. Motorn känns lite tunn och behöver varvas för att ge acceptabelt driv.
Så ska man välja bensin som drivmedel ska man välja Volvos femcylindriga motor, som också finns att få till nya Mondeo.
Mondeon är följaktligen betydligt större än den gamla modellen. Faktiskt större än gamle storebror Scorpio. Redan den förra modellen var kul att köra och den nya är ännu bättre. Men lite bullrigare än kusinen Volvo, vilket avslöjar att Ford inte lagt ner lika mycket energi på ljudisoleringen och den där sista finishen. Även en del av materialvalen interiört vittnar om att Fords ekonomiavdelning prutat flitigare än Volvos.
Men så hör ju Volvo också hemma i premiumklassen där kunderna kräver mer och också är beredda att betala för det.
Ford Mondeo Kombi rymmer dock mer och får lasta mer än Volvo V70. Men svenskens bagagerum är smartare med bl a genomlastningslucka och tredelat fällbart baksäte. Värt att betänka är också att den som tänker använda sin nya Mondeo som släpvagnsdragare bör välja dieselmodellen, som får dra mer än bensinvarianterna.
Nya Mondeo finns i tre olika utrustningsnivåer; Trend, Ghia och Titanum. Den som vill ha hela tillbehörsprogrammet väljer dessutom ett X-paket.