Större och dyrare
Kia Carens är trots högre pris fortfarande rätt konkurrensduglig eftersom bilen har blivit både större och kvalitativt bättre. Och värsta konkurrenterna Renault Scenic, Opel Zafira och Ford C-Max är betydligt dyrare. Svagheten är väl fortfarande andrahandsvärdet hos Kia.Styrkan ligger däremot i de generösa utrymmena och den flexibla inredningen. Carens har växt, är stor för sin klass och generöst försedd med många fack och avlastningsytor. Och nu går den också att få med två extra säten (plus 10 000 kronor), så att den blir 7-sitsig. Fast då får man lämna bagaget hemma och de som åker i de bakre stolarna ska helst vara både kortbenta och viga. Men stolarna är enkla att trolla bort, det vill säga ner i golvet.
Förarplatsen är däremot fullt godkänd. Sittställningen är mindre busslik och instrumenteringen har snyggats till sen förra modellen. Dessutom känns materialvalen mer up to date.
Kvalitetskänslan förstärks också av en mycket bra ljudisolering. Överlägsen föregångaren. Man färdas både tyst och komfortabelt (om man inte sitter längst bak) och trots att det ruvar en dieselmotor under huven i "min" provbil är det bara i startögonblicket man påminns om det.
Väljer diesel
Just den här maskinen, dieseln med partikelfilter, är en riktig fullträff. Det är samma diesel som erbjuds till Kia Sportage men här kommer den än mer till sin rätt. Dieselalternativet är 16 000 kronor dyrare (2,0 EX kostar 179 900 kronor) men jag tvekar inte ett ögonblick - jag väljer 2,0 CRDi EX. Dels därför att den är skönare att köra, dels därför att jag nog tar igen merkostnaden på ett par år och dels för att en diesel med stor säkerhet står högre i kurs när jag ska byta bil om sisådär tre år.Köregenskaperna är också förbättrade sen förra modellen även om de inte inbjuder till någon driven körning. Carens är förresten byggd på samma plattform som Kia Magentis.
Erfarenheten visar också att Kia bygger pålitliga och driftsäkra bilar, så ägandet blir sannolikt bekymmerslöst.
EX-modellen är tämligen välutrustad från fabrik och när det gäller säkerheten så finns både antisladdsystem, ABS, aktiva nackskydd, panikbromssystem samt krockkuddar och krockgardiner. Men det lär inte bli full pott i EuroNCAP:s krocktest. Kias konstruktörer tror själva på fyra stjärnor.
Luftkonditionering är också standard och den som satsar på sju säten får till och med en klimatanläggning. Däremot går det ännu inte att få bilen med strålkastarrengörare.
I takt med att de europeiska och japanska biltillverkarna successivt flyttar fram positionerna och samtidigt blir dyrare skapar man svängrum för koreanerna och när nu allt talar för att bilarna är driftsäkra och pålitliga kan Kia Carens bli en vinnare i sin klass.