Julkorten håller ställningarna

42,5 miljoner traditionella julkort räknar Posten med att ha levererat i år.Trots att mängder av julhälsningar numera skickas via internet är det faktiskt en ökning med ett par hundra tusen jämfört med förra året.

Övriga2005-12-24 00:00
"Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djupt rotad. Vi ser det som ett hedersuppdrag att få leverera svenska folkets julhälsningar. Engagerade medarbetare har gjort en fantastisk insats. Under en kort och intensiv period har de sorterat och delat ut miljoner julhälsningar", säger Postens vd och koncernchef Erik Olsson i ett pressmeddelande.

Den senaste veckan är årets mest intensiva för Postens brevbärare och sorteringspersonal.

För att klara den ökade belastningen och säkerställa att alla 42,5 miljoner julhälsningar kommer fram i tid har Posten extraanställt 8 000 personer, främst skolungdomar, för att sortera och dela ut julkort.

Viktig tradition

En opinionsundersökning som gjordes i början av december avslöjar svenskarnas inställning till julkorten.

De flesta uppger att de skickar julkort eftersom de tycker att det är en viktig tradition.

Närmare 40 procent anser att det är ett bra sätt att hålla kontakt med vänner och släktingar som bor långt bort.

Vill visa upp korten

En klar majoritet vill visa upp sina julkort, helst så tydligt som möjligt. De äldre sätter upp dem på bokhyllan eller fönsterbrädan, medan de yngre väljer att sätta upp dem på en anslagstavla.

Bara ett par procent slänger korten.

Kvinnor gillar tomtar

Mer julkortsdata:Närmare 80 procent av svenskarna kommer att skicka traditionella julkort eller julbrev.

73 procent väljer julkort utifrån att motivet är vackert.

Kvinnor gillar motiv med tomtar. Män föredrar vinterlandskap. Äldre gillar Jenny Nyströms motiv och de unga tycker om tomtar.

Hälften väljer att skriva sitt namn på ett förtryckt kort. 37 procent skriver, förutom sitt namn, även en personlig hälsning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om