Japansk fransyska

Ny bil. Citroën C-Crosser är Frankrikes första suv och en helt ny bil på den svenska marknaden. Ändå skrev jag om den för ett halvår sedan. Fast då stod det Mitsubishi Outlander på bakluckan.

Övriga2007-10-11 00:00
Båda bilarna tillverkas i Japan. Eller rättare sagt alla tre - snart kommer nämligen trillingen Peugeot 4007. Och de är verkligen lika som bär.

I Japan har den här bilen sålts i snart tre år. I USA i över ett år. Men då under varumärket Mitsubishi. Men någonstans på halva vägen av utvecklingsarbetet gick franska PSA med i projektet. Resultatet blev trillingar. Peugeot 4007, Citroën C-Crosser och Mitsubishi Outlander är nästan identiskt lika, bortsett från front och akter, och alla tillverkas hos Mitsubishi i Japan. Det enda som kommer från Frankrike är motorn: 2,2-litersdieseln som känns igen från Citroën C5 och Peugeot 407.

Kanske holländsk

Citroën C-Crosser kommer alltså från Japan men kan med tiden bli - holländsk. Mitsubishi har nämligen beslutat att flytta en del av tillverkningen till den gamla Volvofabriken i Born i Holland.

C-Crosser är ingen fullfjädrad suv, snarare en kompromiss. Mer en kombibil än en terränggående bil. Fast mixen är ovanligt lyckad. Fyrhjulsdrivningssystemet är vassare än vad som är vanligt i klassen och man kan spärra mellandifferentialen om det blir riktigt bökigt. Man kan till och med välja att köra med enbart framhjulsdrivning och på så sätt minska förbrukningen en aning. Valet görs med ett vred mellan framsätena.

Samtidigt åker man bra och den franska dieseln är tyst och dragvillig.

Fyra stjärnor

I standardutrustningen finns en tredje sätesrad, nedfällbar i golvet, som ger plats för ytterligare två åkande. Men då skall man helst vara minderårig för att få plats med benen och samtidigt sitta något sånär anständigt.

Låter man det sätet stanna kvar under golvet så har man i alla fall ett generöst bagageutrymme.

Citroën C-Crosser kommer i två versioner, VTR och Exclusive. Den sistnämnde kostar 37 000 kronor mer och då ingår bland annat läderklädsel, parkeringssensorer, xenonstrålkastare och 18-tumshjul.

När Mitsubishi krocktestade bilen var den en hårsmån från att få fem stjärnor hos EuroNCAP. Nu blev det fyra. Bilen fick bland annat maximala poäng vid sidokrockprovet. Instrumentpanelens konstruktion kan enligt testrapporten ge benskador vid en frontalkollision.

All säkerhetsutrustning är dock standard, krockkuddar, krockgardiner, antisladdsystem, låsningsfria bromsar och, minsann, strålkastarrengörare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om