När Mazda modifierade succebilen CX-7 för europeiska förhållanden så var det främst motoreffekt och chassisättning de gav sig på, bland annat stötdämpare, bussningar, fjädring, styrning, bromsar och antisladdsystem. Allt för att bilen ska klara högre hastigheter.
Och så skippade de automatlådan för en manuell växellåda så att man också kunde skruva upp turbotrycket och få ut mera effekt - 260 hk istället för de 244 som gäller för det amerikanska originalet.
Men är det verkligen så vi vill ha det?
Motorstopp
I USA har CX-7 sålts i över ett år och 46 000 köpare har hittills inte klagat på bilens prestanda, trots att de får köra i ungefär samma hastigheter som är tillåtna i de flesta länder också på den här sidan Atlanten. Utom i Tyskland då.Det hade möjligen varit okay om det gällt en sportbil, men CX-7 är väl ändå en familjebil?
Visst kan det väl vara kul med ett fyrhjulsdrivet högbygge som sticker iväg till 100 km/t på 8 sekunder blankt. Om man inte först får motorstopp. 2,3-litersfyran är nämligen märkbart trött på låga varv, innan turbon hinner bygga upp laddtrycket. Redan där saknar man automatlådan.
Och den hårdare chassisättningen leder in ett ständigt dovt muller från vägbanan, även där asfalten är relativt slät.
Men visst är köregenskaperna bra och bilen rolig att köra. Dessutom praktisk och flexibel och förmodligen trevlig att leva med. På köpet får man en riktigt uppkäftig design.
Egen komposition
Mazda CX-7 byggs, liksom storebror CX-9, i Ujinafabriken i Hiroshima. Eftersom Mazda ingår i Ford-familjen skulle man ju kunna tänka sig att Volvo passat på att låna lite till sin kommande XC60, som ju också är en crossover i det här formatet. Men så lär inte vara fallet. I stället är plattformen en egen mix av Mazda MPV och Mazda 5. Ford däremot har gjort det till sin Lincoln MKX.Den bensindrivna 2,3-litersmotorn är för närvarande den enda drivkälla som går att få under huven. En diesel är på väg och skulle passa den här vagnen bättre, men den lär dröja. De enda alternativ du som europeisk kund har att välja mellan är utrustningsnivåerna Advance och Premium. Advance kostar 309 000 kronor medan Premium-bilen, som jag kör, kostar 344 000 kronor.