Inte som andra

Braksucce. Den ser inte ut som andra bilar och lirar väl egentligen i en klass för sig. Nya fräcka Skoda Roomster kan bli en braksucce - eller ett dunderfiasko. Men hur det än går så är de tjeckiska bilbyggarna värda en eloge för att de vågar sticka ut hakan i en bransch som egentligen är ganska feg.

Övriga2006-09-28 00:00
Skoda Roomster är om sanningen ska fram en korsning av både nytt och gammalt, kryddad med lite oprövade ingredienser. Framdelen kommer nämligen från nästa generation Skoda Fabia, som premiärvisas nästa år, medan bakdelen kommer från förra generationen Octavia, som ju pensionerades härom året. De oprövade bitarna, som representerar nytänkandet, sitter mitt emellan.

Och allt tyder på att Roomster blir en succe. Efterfrågan är redan så stor att produktionskapaciteten i Kvasiny byggs ut. Dessutom är det redan spikat att det kommer en tuffare version, Roomster Scout, plus en skåpversion med tilläggsnamnet Practic. Och så bygger moderbolaget en VW-version på samma plattform.

Ökar vinsten

Det går bra för det gamla tjeckiska bilföretaget Skoda, som före andra världskriget byggde några av Europas finaste bilmodeller men som efter kriget nästan dog sotdöden bakom järnridån. I år räknar man med att producera 530 000 bilar och samtidigt öka vinsten med drygt 62 procent. Ledningen för Volkswagen anade nog inte vilken bra affär de gjorde när de 1990 köpte Skoda Automobilová.

Skoda Roomster är med sitt udda utseende och lika udda koncept en bekräftelse på att det tjeckiska företaget är välmående och självsäkert. Vem skulle våga göra en sån här satsning om man inte hade vinden i ryggen och kassakistan full av guld?

Fast Roomster är förstås ingen bil för den som söker status och prestige och kanske rent av vill imponera på grannen. Snarare är det en bil för den smarta familjen som söker ett praktiskt och flexibelt transportmedel - och ändå vill unna sig bra komfort och en del finesser och bekvämligheter. Väljer man sen en dieselmotor som drivkälla blir färden dessutom mindre kostsam än för de flesta av grannarna.

Grannen vill låna

Det är alltså bilens format och flexibilitet som är styrkan. Stolarna bak kan skjutas fram och tillbaka, fällas, vikas eller helt lyftas ur och med den stora dörren bak och den generösa takhöjden blir Roomster då rena rama skåpbilen. Det finns väl en risk för att man inte får ha sin Roomster ifred, när grannarna inser att man kan låna den istället för att hyra en släpvagn på macken vid nästa vindsröjning.

Det finns ju bilar på marknaden som ser nästan likadana ut, Renault Kangoo och Citroën Berlingo till exempel, men de är ändå inte riktigt jämförbara. Roomster är mera personbilslik att köra, mer komfortabel och erbjuder också mera utrustningsmöjligheter.

Så länge man åker i framsätena känns det också som att åka i en modern personbil. Mer märkbar blir skillnaden i baksätet. Stolarna håller inte långfärdsklass och det blir också bullrigare i kupen. Det märks att man sitter i själva lådan. Men det är gott om benutrymme och är man bredaxlad kan man lyfta ur den smalare mittstolen och flytta de två kvarvarande stolarna i sidled. Så kan man genast bre ut sig lite mer. Eller också tippar man runt mittstolen och får ett litet bord med mugghållare.

Fyra motorer

Två bensinmotorer och två dieselmotorer kommer i första vändan. Bensinalternativen är på 1,4 liter (85 hk) och 1,6 liter (105 hk) medan dieselvarianterna är på 1,4 liter (80 hk) och 1,9 liter (105 hk).

I standardutrustningen ingår krockkuddar och krockgardiner, antisladd, strålkastarspolning, luftkonditionering, färddator och massor av förvaringsutrymmen. Till detta finns fyra utrustningspaket och en rätt omfattande utrustningslista.

Skoda Roomster är än så länge inte krocktestad i EuroNCAP.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om