(TT Spektra) I reklamen för Dodge Nitro lockar den svenske importören med en fet V6-motor på 260 hk och modern fyrhjulsdrivning, men hos Dodge-handlaren väntar en bil med fyrcylindrig diesel på 177 hk, försedd med en enkel typ av inkopplingsbar fyrhjulsdrivning som i princip inte är användbar på vanlig väg. Det är dock den som importören tror blir mest efterfrågad, så S/T-modellen med bensinsexan och ett mera tidsenligt fyrhjulsdrivningssystem, måste extrabeställas.
Och 4x4 behöver du ju främst när det är risk för att köra fast och då är det här gamla systemet med en fördelningslåda som låser hjulaxlarna synnerligen pålitligt.
På provbilen sitter 17-tumshjul med 65-profil som rullar riktigt behagligt. Så fundera inte ens på att investera i de värsta hjulen på 20 tum med 50-profilsdäck. Då försvinner all komfort.
Interiören känns aningen plastig och lite gammal redan som ny. Ratten kan bara ställas i höjdled men det går ändå bra att hitta en acceptabel körställning, och jag tilltalas av rejäla och användarvänliga dörrhandtag både på in- och utsidan. Som det anstår en amerikansk bil är det också gott om avlastningsytor.
Och Dodge Nitro framkallar rätt mycket känslor, både egna och andras. Ekipaget inbjuder till en lugn och avstressad färd men du får finna dig i att bli extra hatad av dem som inte gillar stadsjeepar, trots att den här faktiskt tar mindre plats än en Volvo V70. Utom på höjden, förstås. Nitro är inte krocktestad av EuroNCAP men helt klart är ju att den uppkäftiga grillen inte lär ge några poäng vad gäller fotgängarskydd.