Inget krut i Dodge Nitro

DODGE NITRO. Det här är bilen som inte smäller särskilt högt, trots det explosiva namnet och dynamiska utseendet. Dodge Nitro är tvärtom en ganska beskedlig mjukis som med sin kaxiga look snarare riskerar att bli mobbad. Någon tyckte den såg ut som en leksaksbil i skala 1:1.

Övriga2008-01-10 00:00
Stockholm
(TT Spektra) I reklamen för Dodge Nitro lockar den svenske importören med en fet V6-motor på 260 hk och modern fyrhjulsdrivning, men hos Dodge-handlaren väntar en bil med fyrcylindrig diesel på 177 hk, försedd med en enkel typ av inkopplingsbar fyrhjulsdrivning som i princip inte är användbar på vanlig väg. Det är dock den som importören tror blir mest efterfrågad, så S/T-modellen med bensinsexan och ett mera tidsenligt fyrhjulsdrivningssystem, måste extrabeställas.

Å andra sidan är dieselmotorn i allra högsta grad kompetent, tillverkad av italienska VM Motori och bekant från bland andra koncernsyskonet Jeep Cherokee. Det är också en betydligt mer ekonomisk maskin än V6-motorn. Dessutom är den vridstarkare - trots färre hästkrafter.

Och 4x4 behöver du ju främst när det är risk för att köra fast och då är det här gamla systemet med en fördelningslåda som låser hjulaxlarna synnerligen pålitligt.

20-tumshjul

Köper du dig en Dodge Nitro enbart för utseendets skull, och för att bara köra på allmänna vägar, skulle du alltså kunna nöja dig med den billigare versionen som enbart är tvåhjulsdriven. Den är i runda slängar 35 000 kronor billigare. Men eftersom bilen i grunden är bakhjulsdriven och rätt orolig i gången i motorvägsfart, hade ett modernt AWD-system förhöjt körupplevelsen. Men också bränsleförbrukningen. Med endast drivning på två hjul kör du lätt under litern per mil.

På provbilen sitter 17-tumshjul med 65-profil som rullar riktigt behagligt. Så fundera inte ens på att investera i de värsta hjulen på 20 tum med 50-profilsdäck. Då försvinner all komfort.

Interiören känns aningen plastig och lite gammal redan som ny. Ratten kan bara ställas i höjdled men det går ändå bra att hitta en acceptabel körställning, och jag tilltalas av rejäla och användarvänliga dörrhandtag både på in- och utsidan. Som det anstår en amerikansk bil är det också gott om avlastningsytor.

Framkallar känslor

Dodge Nitro är på typiskt amerikanskt vis lite medio-kert sammansatt. Filosofin tycks vara att kunden inte ska behöva betala en massa pengar för onödigt finlir när han eller hon bara vill ha en bruksbil. Dessutom, handen på hjärtat, visst är det väl inte så sällan känslor mer än förstånd som styr valet av bil?

Och Dodge Nitro framkallar rätt mycket känslor, både egna och andras. Ekipaget inbjuder till en lugn och avstressad färd men du får finna dig i att bli extra hatad av dem som inte gillar stadsjeepar, trots att den här faktiskt tar mindre plats än en Volvo V70. Utom på höjden, förstås. Nitro är inte krocktestad av EuroNCAP men helt klart är ju att den uppkäftiga grillen inte lär ge några poäng vad gäller fotgängarskydd.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om