Idol med spritproblem

VOLVO V70. I decennier har den legat högst upp på svenskarnas topplista. Älskad av nästan alla. Men som så många andra folkkära idoler har den nu drabbats av alkoholproblem. Volvo V70 med en avslagen fyra från Ford dricker 1,3 liter sprit per mil. Vilket förfall!

Övriga2008-02-28 00:00
Stockholm
(TT Spektra)
Flexifuel är Volvos grepp för att möta köparnas krav på mera miljövänliga bränslen och, inte minst, en statlig skatterabatt, fri parkering och lite andra skattesubventionerade förmåner. Flexifuel är alltså detsamma som E85, det vill säga etanol med 15 procentig inblandning av vanlig bensin. Nästan all den etanol vi i dag använder till fordonsbränsle kommer från sockerplantager i Brasilien. Av den enkla anledningen att den som produceras i Europa är alldeles för dyr. Trots att den subventioneras med svindlande belopp från EU.

Volvo Personvagnar ville hellre satsa på gas, det berättade förre Volvo-chefen Hans-Olof Olsson för mig strax innan han slutade. Men den svenska statens prioritering av E85 satte stopp för den satsningen och för att inte tappa marknadsandelar tvingades Volvo snabbt byta fot. Gasbilarna avvecklades och i Fords lagerhyllor grävde man fram en 2,0-litersmotor som redan var klar för E85. Inte premiumklass precis, men vad gör man?

Dubbelt så långt
på diesel

Nya Volvo V70 byggs som bekant på en koncerngemensam Ford-arkitektur som känns igen från bland annat nya Ford Mondeo, Ford Galaxy och Ford S-Max. Där snurrade också motorn som nu driver flexifuelversionen av V70. På papperet en fullt tillräcklig kraftkälla på 145 hk men i en så här pass tung bil upplevs den som ganska trött och surrig. Den kräver också högt varv för att börja leverera kraft och då låter den markant överansträngd i svensk motorvägsfart. Och hur jag än snålkör så får jag inte ner medelförbrukningen under 1,26 liter milen. Mer normal körning ger i bästa fall 50 mil på en full tank. Med Volvos egen råstarka 2,4-liters diesel (185 hk) kan jag åka 100 mil på en tank.

En sjätte växel hade kunnat ge en tystare färd men då också krävt ett mera flitigt växlande. Det går inte heller att få en automatlåda till den här motorn. Hela installationen verkar framjagad under press och det skulle inte förvåna mig om det ligger en brasklapp insmugen under motorkåpan: "härtill är jag nödd och tvungen".

Gör mindre ont?

För den som mestadels åker ensam i bilen utan tung last går det absolut att leva med det här ekipaget, även om det är föga inspirerande. Men stoppa in fem personer plus tillåtna 590 kg i bagageutrymmet så börjar verkmästaren i maskinrummet knorra ordentligt.

Nå, nu är det väl inte främst för nöjets skull de flesta av oss köper bil. För många är det rent av ett nödvändigt ont. Kanske gör det då lite mindre ont om man samtidigt ger ett litet bidrag till miljön. Och får tillbaka några surt förvärvade skattekronor från staten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om