(TT Spektra)
Volvo Personvagnar ville hellre satsa på gas, det berättade förre Volvo-chefen Hans-Olof Olsson för mig strax innan han slutade. Men den svenska statens prioritering av E85 satte stopp för den satsningen och för att inte tappa marknadsandelar tvingades Volvo snabbt byta fot. Gasbilarna avvecklades och i Fords lagerhyllor grävde man fram en 2,0-litersmotor som redan var klar för E85. Inte premiumklass precis, men vad gör man?
på diesel
En sjätte växel hade kunnat ge en tystare färd men då också krävt ett mera flitigt växlande. Det går inte heller att få en automatlåda till den här motorn. Hela installationen verkar framjagad under press och det skulle inte förvåna mig om det ligger en brasklapp insmugen under motorkåpan: "härtill är jag nödd och tvungen".
Nå, nu är det väl inte främst för nöjets skull de flesta av oss köper bil. För många är det rent av ett nödvändigt ont. Kanske gör det då lite mindre ont om man samtidigt ger ett litet bidrag till miljön. Och får tillbaka några surt förvärvade skattekronor från staten.