Bilen har växt på alla ledder och hemma i Tyskland är det främst BMW:s 3-seriekombi och Audi A4 Avant som ska utmanas. I Sverige är det i första hand de som kör Volvo V50 och Saab 9-3 Sportcombi i tjänsten som ska lockas till att byta märke, och åtnjuta äkta stjärnstatus. Det borde inte vara så svårt - på papperet. Mercedes C-Klass kombi är bättre i allt.
Men i praktiken blir det värre. Dels för att tyskarna inte har någon miljöklassad bil i sortimentet dels för att Mercedes lillkombi kostar mer än stora Volvo V70 och stora Saab 9-5.
Dessutom imponeras jag av det billigaste motoralternativet, 1,8 Kompressor (det är bara den som klarar det skattetekniska tjänstebilspriset). Trots att bilen alltså blivit betydligt större och motorn mera kraftfull drar den mindre bränsle än tidigare. Nu med 156 hk nöjer den sig med 0,78 liter milen. Volvos mindre bil V50 med bensinmotor på 140 hk behöver 0,91 liter milen.
Som grädde på moset kostar den nya bilen, större och bättre utrustad, inte en krona mer än den gamla. Fast den var ju redan rätt dyr, förstås ...
Råkar du sedan frestas allt för mycket av tillbehörslistan så kan bilen bli nästan hur dyr som helst.
Behöver du inte tänka på skattmasen så finns det många fler modellvarianter med kraftfullare motorer; C200, C230, C280, C350, C200CDI, C220CDI och C320CDI. Med fyrhjulsdrivning och 7G-Tronic växellåda hamnar priset på den sistnämnda modellen på 466 000 kronor.
Så det gäller att njuta av stjärnglansen. Och det är lätt att göra. Man måste titta två gånger i backspegeln för att påminnas om att det faktiskt är en kombibil man kör. Och bagagerummet är så elegant att man hellre dukar upp en liten supe där än slänger in ett par cementsäckar.
Så har man bara slantarna behöver man inte lida pin för att vara fin.