Inte heller användningen av mera viktbesparande aluminium i hjälpramar och kaross imponerar längre. Dessutom är bilen trots det överraskande tung - nästan 1,9 ton. Volvo nya S80 med V8-motor och fyrhjulsdrivning är 125 kg lättare.
Motorn imponerar
I brist på innovativ teknik poängterar man från Hondas sida den innovativa designen! Strömlinjeformad, kraftfull, aggressiv, distinkt... Det stämde kanske för fem år sen, när bilen ritades, men i dag känns den snarare passe. Faktum är att också nyckeln känns lite gammal när man får den i handen. Den går inte ens att fälla ihop.Backningskamera kan ju tyckas tekniskt avancerat men de flesta konkurrenter som erbjuder den tekniken har i dag ett mer avancerad system med aktiva hjälplinjer på bildskärmen.
Så visst infinner sig en känsla av besvikelse när man rattar nya Legend.
Men det finns positiva sidor också, förstås. V6-motorn på 3,5 liter och 295 hk är en sådan (trots att även den är rätt gammal), komforten en annan. Man färdas närmast ljudlöst och märker nästan ingenting av vägens gropar och gupp.
Motorn arbetar tyst och silkeslent även om den är lite högvarvig. Vridmomentkurvan toppar först vid 5 000 varv och maxeffekten nås vid 6 200 varv. På papperet ser den ut att vara lite väl törstig men det förklaras åtminstone delvis av att bilen är så pass tung och har en kontinuerligt arbetande fyrhjulsdrivning.
Bilen har också en enbart femstegad automatväxellåda. Konkurrenterna i premiumklassen har sex eller rent av sju steg.
Radar i fronten
Hondas AWD-system samarbetar med stabiliseringssystemet och fördelar moment inte bara mellan fram- och bakhjul utan även mellan de båda bakhjulen, vilket är unikt. Vid körning rakt fram har man 70 procents drivmoment på framhjulen men vid kurvtagning, acceleration eller mer aktiv körning flyttas upp till 70 procent av momentet till bakhjulen. Det ger betydligt trivsammare kurvegenskaper än hos en bil som har mest drivning fram.Den anpassningsbara farthållaren i vår provbil kostar extra och är baserad på en radar i fronten som ser till att man inte kommer för nära framförvarande fordon. Systemet justerar då automatiskt hastigheten.
Kombinerar man sedan den här farthållaren med det kollisionsminimerande bromssystemet CMBS så varnas föraren också för potentiella krocksituationer - och kan också förebygga dem. Om inte föraren själv bromsar i tid aktiveras bältessträckarna och bilen bromsas automatiskt.
Bara två fullutrustade versioner tas in till Sverige. Executive för 483 900 kronor och Advanced för 516 900 kronor. Ska vi gissa att det här blir en väldigt sällsynt bil på svenska vägar?