Fast de som jobbat med XF-projektet verkar inte alls bedrövade över att få indiska ägare. Tata Motor är en gigantisk biltillverkare med en närmast överfull kassakista medan nuvarande ägaren Ford är närmast bankrutt. Och chefen för Tata Motor, med det klingande namnet Ratan Tata, har lovat att engelsmännen ska få fortsätta att bygga genuint brittiska bilar - i Storbritannien.
så tänds den
Ska man tro amerikanska undersökningar så hamnar Jaguar i topp även när det gäller kvalitet, vilket kanske förvånar oss europeer. Möjligen för att vi dras med lite föråldrade fördomar om brittisk bilbyggarkonst. Även andrahandsvärdet börjar klättra uppåt.
Hos Jaguar säger man sig ha inspirerats av skivomslaget till The Who’s album "Quadrophenia".
Själv föredrar jag dock den dieseldrivna 2,7-literssexan som utvecklats tillsammans med Peugeot/Citroën och som "bara" kostar 437 000 kronor. Det är mera vridmoment i den än i V8-motorn, den nöjer sig med 0,75 liter milen och jobbar makalöst tyst.
Intresset för nya Jaguar XF har hittills varit överraskande stort och orderböckerna är fulla trots att ännu ingen spekulant hittills haft möjlighet att köra bilen. Enbart i Sverige har 150 kontrakt skrivit på den nya katten från Coventry.