Högre puls med nya Jaguar

LYXÅK. Nya Jaguar XF är inte bara en bil med själ och karaktär - den tycks också ha ett hjärta. Det första som möter dig på förarplatsen är nämligen en knapp med ett rött, pulserande sken. Startknappen. Däremot finns det ingen växelspak. Den glider upp i din hand först när du trycker på den röda knappen.

Övriga2008-03-20 00:00
Nice (TT Spektra)Det är just nu lite oroligt kring Jaguar. Ford Motor Company har bestämt sig för att sälja den klassiska brittiska katten till indiska Tata Motor. Det är bara villkoren som i skrivande stund inte är klara.

Fast de som jobbat med XF-projektet verkar inte alls bedrövade över att få indiska ägare. Tata Motor är en gigantisk biltillverkare med en närmast överfull kassakista medan nuvarande ägaren Ford är närmast bankrutt. Och chefen för Tata Motor, med det klingande namnet Ratan Tata, har lovat att engelsmännen ska få fortsätta att bygga genuint brittiska bilar - i Storbritannien.

Ta på lampan
så tänds den

Jaguar XF ersätter den inte helt lyckade modellen S-Type och ska alltså kriga i den så kallade premiumklassen mot främst BMW 5-serien, Mercedes E-Klass och Audi A6. Och skulle jag personligen välja mellan dessa enbart efter utseende och utstrålning så vinner Jaguar. Men smaken är som bekant som baken.

Ska man tro amerikanska undersökningar så hamnar Jaguar i topp även när det gäller kvalitet, vilket kanske förvånar oss europeer. Möjligen för att vi dras med lite föråldrade fördomar om brittisk bilbyggarkonst. Även andrahandsvärdet börjar klättra uppåt.

Hos Jaguar säger man sig ha inspirerats av skivomslaget till The Who’s album "Quadrophenia".

Fyra motorer

Fyra motoralternativ finns att välja mellan, varav tre bensindrivna: 3,0 V6 (238 hk), 4,2 V8 (298 hk) och V8 Supercharged (416 hk). Den sistnämnda kostar 738 000 kronor!

Själv föredrar jag dock den dieseldrivna 2,7-literssexan som utvecklats tillsammans med Peugeot/Citroën och som "bara" kostar 437 000 kronor. Det är mera vridmoment i den än i V8-motorn, den nöjer sig med 0,75 liter milen och jobbar makalöst tyst.

Tyst motor

Jaguar XF är dock imponerande tyst vilken motor som än jobbar under huven. Och apropå huv - under den sitter faktiskt också en krockkudde! I händelse av att man kör på en fotgängare så skjuter kudden blixtsnabbt upp motorhuven några centimeter för att göra islaget mjukare och även förhindra att den påkörde slår i vindrutetorkare och andra aggressiva delar.

Intresset för nya Jaguar XF har hittills varit överraskande stort och orderböckerna är fulla trots att ännu ingen spekulant hittills haft möjlighet att köra bilen. Enbart i Sverige har 150 kontrakt skrivit på den nya katten från Coventry.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om