Har vi med det att göra?

Övriga2007-05-31 00:00
Just hemkommen från ännu en provkörningsvända i Tyskland mal fortfarande frågan i min skalle - hur länge till ska tys-
karna få fortsätta att köra hur fort de vill på sina motorvägar? Snart inget annat land i världen har fri fart och just här i Europa, där trafiksäkerheten och miljömålen drivs hårdare än någon annanstans, framstår det ju som än mer stötande att en enda nation kan tillåta sig denna tvivelaktiga frihet. Å andra sidan - har vi med det att göra?

Tyska motorvägar är förhållandevis säkra och tyskarna är duktiga på att köra fort. Så varför inte låta dem hållas? Dessutom blir faktiskt allt fler och längre avsnitt hastighetsbegränsade. Man skulle kunna säga att de tyska myndigheterna smyger på sina medborgare en generell hastighetsbegränsning.



Sedan är det ju också så, att medelhastigheten i Tyskland, tro det eller ej, är lägre än vad den är i Sverige, vilket har sin förklaring i alla stopp och hinder. Även om tyskarna tillbringar mycket restid i 200 km/t så tillbringar de kanske än mer tid stillastående i bilköer. Autobahn räcker snart inte till och är dessutom ett väldigt sårbart vägsystem. En långtradare med punktering orsakar milslånga köer!

Så varför bry sig om detta? Jo, för när köerna väl släpper så går det rasande fort. Otäckt fort. Hur snabbt man själv än kör så har man strax någon som blinkar med helljuset i backspegeln och vill förbi. Snart sagt varenda BMW, Mercedes och Audi når den elektroniskt begränsade toppfarten 250 km/t. De fetaste sportbilarna, som inte har den här inbyggda spärren, kommer kanske dundrande i 300 km/t.

Inga krockkuddar och inga bälten i världen kan rädda liv i sådana hastigheter. För att nu inte tala om vilka mängder med bensin som går åt och vilka mängder med avgaser som släpps ut. Utsläppen ökar nämligen med kvadraten när hastigheten höjs.



Och det har vi faktiskt med att göra, även vi som bor i andra delar av världen. Den globala uppvärmningen är, just det, global. Alltså ingenting som enbart drabbar dem som bor i Tyskland. Dessutom är det ju den tyska bilmarknaden som driver hästkraftsraseriet och prestandakriget vidare. För ingen biltillverkare med självaktning vågar lämna walk over i Tyskland och så länge BMW, Mercedes och Audi skruvar upp motoreffekten för att dominera autobahn så hänger de övriga på.

Om den snabba tekniska utvecklingen på motorsidan de senaste 20 åren gett oss lägre förbrukning i stället för högre effekt hade färre människor dött i trafiken och vägtransporterna hade för länge sedan nått EU:s miljömål.

Så kom inte och säg att vi inte har med det att göra...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om