Man kan säga att det efterlängtade bygget kom 40 år för sent. Redan på 1960-talet var motorvägen på tal, men lokala politiker lyckades stoppa det - till förmån för en omfartsväg i Uppsala betald av statsmedel. Under årens lopp har i genomsnitt fem personer omkommit och närmare 20 skadats svårt varje år på den gamla undermåliga sträckan.
102 nya broar
Den nya vägdelen har 102 nya broar och då den nu öppnas för allmänheten kan man färdas från Helsingborg till Sundsvall utan att träffa på ett enda hindrande rödljus - nåja, vid sällsynta tillfällen kan det vara stopp när det är broöppning över Södertälje kanal. Sorgebarnet Sundsvall kan betecknas som ett två mil långt rött skynke med sina närmare 20-talet rödljus.Jämfört med södra delen av E4 är standarden från Enånger/Iggesund och norrut avsevärt sämre - kanske absolut sämst genom delar av Västerbotten.
Man får hoppas att det äntligen blir dags för övre Norrland att få del av en rejäl standardhöjning av E4 - allt för trafiksäkerhetens fromma.