Ford Kuga blir konkurrent till Volvo

Övriga2008-02-28 00:00
På bilsalongen i Genève i mars är det premiär för två crossovers från Ford-koncernen - Volvo XC60 och Ford Kuga. Även om de utseendemässigt påminner om varann så är Kuga byggd på samma plattform som bland andra Ford Focus och Volvo V50, medan XC60 har den så kallade EuCD-plattformen som har mer gemensamt med Volvo XC70 och Land Rover Freelander.

Båda modellerna har fyrhjulsdrivningssystem från svenska Haldex. Det elektroniska stabiliseringsprogrammet är kombinerat med en antivältfunktion. Plus trailerstabilisering, som håller ordning också på ett eventuellt tillkopplat släp.

Bagageluckans konstruktion med två lastöppningar ger maximal flexibilitet och kommer igen på både Volvo och Ford.

Ford Kuga kommer att tillverkas vid Fords fabrik i Saarlouis i Tyskland medan Volvo XC60 ska byggas i Gent i Belgien. (TT Spektra)



Rinspeed går till botten

Den schweizisk biltillverkaren Frank M Rinspeed är mannen som verkligen tänker gå till botten med sin show på årets bilsalong i Genève. Han har konstruerat bilen som kan göra det som för 30 år sedan bara kunde hända på filmduken. Rinspeeds Squba kan nämligen köra under vattnet, som en ubåt, precis som James Bond gjorde med sin Lotus Esprit i ?Älskade spion?. Fast den gången var det ju bara ett filmtrick.

Men Rinspeeds unika bil kan göra det i verkligheten. Bilen har tre motorer bak, en för att driva bilen på marken och två för att driva propellern. Fram sitter två Seabob vattenjetmotorer.

Förare och passagerare får luft från integrerade högtryckstankar. Squba saknar tak. Om det uppstår ett nödläge kan de åkande snabbt lämna bilen.

Återstår nu att se om den omstridde Frank M Rinspeed tagit sig vatten över huvudet. (TT Spektra)

Bild 2: Har du tröttnat på de vanliga vyerna utefter färdvägen? Med en Rinspeed Squba kan du i stället styra ut till havs och kolla på fiskar och koraller.

Foto: Rinspeed



Hyundai i30 som kombi

Redan på bilsalongen i Frankfurt i höstas visades nya Hyundai i30 också i kombiutförande. Snart är den här. Den svenske importören räknar med att bilarna ska nå handlarna i slutet av mars.

Hyundai har saknat en kombi i sitt modellprogram sedan Elantra Kombi gick i graven vid millennieskiftet. Hyundai i30 Kombi fyller därför ut det tomrummet och kan nu ta upp konkurrensen med systerbilen Kia Cee’d Kombi, som fick några månaders försprång och har haft stora försäljningsframgångar.

Den förlängda hjulbasen (5 cm längre än 5-dörrarsmodellen) har skapat klassledande utrymmen. Benutrymmet fram och bak är bättre än hos exempelvis Volvo V50 och Saab 9-3 Sport Combi.

Fyra motoralternativ kommer att finnas för svenska köpare. Två fyrcylindriga bensinmotorer på 126 respektive 143 hk, plus två fyrcylindriga direktinsprutade dieselmotorer på 115 respektive 140 hk. Båda försedda med partikelfilter. (TT Spektra)

Bild 3: I nästa månad kommer Hyundai i30 i kombiutförande.

Foto: Hyundai



Hummer med flak

General Motors fortsätter att satsa på pickuper och investerar 73 miljoner dollar i sin lastbilsfabrik i Shreveport, Louisiana. Där ska man bland annat tillverka den här pickisen, Hummer H3T, som släpps på den nordamerikanska marknaden i höst som 2009 års modell.

Bilen kan fås med antingen en 3,7-liters rak femma på 242 hk eller en 5,3-liters V8 på 300 hk. Båda bensindrivna, förstås.

Trots sin storlek får H3T dock inte lasta så mycket - drygt 500 kg. Vilket kan jämföras med Sveriges mest sålda pickup, Nissan KingCab, som får lasta nästan 900 kg. (TT Spektra)

Bild 4: En Hummer med flak. Den ska byggas i Louisiana, får beteckningen H3T och introduceras i USA i höst.

Foto: GM



Dodge Challenger på startlinjen

Det tog två år från första konceptet, som visades på bilsalongen i Detroit 2006, till den riktiga premiären på den just öppnade salongen i Chicago. Dodge Challenger SRT8 är nu klar för start.

Under huven mullrar en Hemi V8-motor på 6,1 liter och 425 hästkrafter. Bilen delar plattform med koncernsyskonen Chrysler 300 och Dodge Charger. 20-tumshjul är standard och däckformatet fram 245/45 och bak 255/45.

För 245 000 kronor blir den din - om du köper den i USA. (TT Spektra)

Bild 5: Dodge Challenger STR8 är klar för start. I Chicago.

Foto: Chrysler



En bil för Carl Philip?

Porsche kompletterar nu 911-familjen med en ännu fetare GT3-modell. Med tilläggsbeteckningen Cup S. Det antyder att bilen främst är avsedd för tävlingsbanorna.

Den klassiska boxermotorn på 3,6 liter är i stort sett identisk med den som används i Carrera Cup-mästerskapen, men har här fått ytterligare 20 hästkrafter. Det betyder att 911 GT3 Cup S förfogar över 440 hästkrafter och ger ett vridmoment på 430 Nm. Och det är en högvarvig maskin - maxeffekten nås vid 8 000 varv/min och det maximala momentet vid 7 250 varv.

Bilen börjar levereras i april och kanske med tiden kan bli aktuell för vår nye motorprins Carl Philip, som enligt tidningsuppgifter ska köra just Carrera Cup i vår. Om inte annat så kommer Porsche att erbjuda ett uppgraderingskit som kan förvandla prinsens nuvarande 911 GT3 RS till just en GT3 Cup S. (TT Spektra)

Bild 6: Porsche kommer nu med en ännu vassare 911 GT3, främst avsedd för tävlingsbanorna. Kanske kan intressera vår nye motorprins Carl Philip som ju ska tävla i en Porsche i vår?

Foto: Porsche

//bilder: 6

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om