Folkvagn för fint folk

Lyx-folka. Det fanns ju en tid då en folkvagn verkligen var en bil för folket. Det hördes till och med på namnet - Volkswagen! Men knappast Volkswagen Phaeton, möjligen ser den lite folklig ut. Tills man tittar på prislappen.

Övriga2007-08-30 00:00
Nästan 700 000 kronor kostar den billigaste versionen av VW Phaeton. Provbilen har en V8-motor och kostar nästan 800 000 kronor. Nöjer man sig inte med det finns det en W12-motor i sortimentet, men då springer priset upp till nästan 1,2 miljoner. För en folkvagn!?

Sedan kan man plocka på extrautrustning som kostar lika mycket som en sprillans ny VW Golf. Enbart paketet med navigation, telefon, tv och audio kostar runt 60 000 kronor.

Över två ton

Men standardutrustningen är självklart hög, så egentligen behöver man inte köpa till någonting. Automatväxellåda, fyrhjulsdrivning, luftfjädring, 18-tumshjul och äkta träinredning.

VW Phaeton är till stora delar identisk med förra generationens Audi A8. Måtten är nästan exakt desamma, liksom transmission, hjulupphängningar, fyrhjulsdrivningssystem (quattro med torsen-differential) med mera. Men i syskonbilen Audi har man ersatt mycket av stålplåten med aluminium med påföljd att den är i runda tal 300 kg lättare än VW Phaeton.

Och lyx-folkan är verkligen en koloss. Den väger en bit över två ton och slurpar i sig 1,3 liter bensin per mil. Minst!

Det finns ett sexcylindrigt dieselalternativ som gör det möjligt att åtminstone komma ner till en liter per mil.

Som ett kassaskåp

Att det inte kommit någon ny Phaeton, baserad på nya Audi A8, som introducerades redan för fyra år sen, skvallrar väl om att det kanske inte blir någon uppföljare alls. Även om VW-ledningen inte kan ha haft några stora förhoppningar när man gav sig in i limousinklassen så måste den blygsamma försäljningen ändå vara en besvikelse.

Och egentligen finns det väl bara ett enda skäl till att köpa en VW Phaeton - diskretion! Vill du åka ståndsmässigt men ändå försvinna i mängden så är ju Phaeton idealbilen.

Den ser ut som en förvuxen VW Passat och inte en människa reagerar utefter färdvägen. Men det är en imponerande välbyggd vagn och man åker verkligen komfortabelt. Fast helst som passagerare. Visserligen är den trygg och trevlig även att köra men knappast underhållande och inget man går och längtar efter att få ta ut på en riktig långresa. Och den känns tung - som att ratta ett kassaskåp.

Men Phaeton borde ju kunna vara ett klipp att köpa som begagnad. Här hemma finns inte så många men det kunde kanske vara värt en resa till Tyskland? Problemet är väl möjligen att bara några få VW-verkstäder i Sverige har behörighet att skruva i en Phaeton. Och det finns mycket som kan gå sönder på en så här teknikspäckad bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om