Det får linan att rulla ihop sig mindre. De nya spöna är tänkta att bli lättare och spänstigare än dem som redan finns i handeln, och på så sätt gå att kasta längre med. Och det är förstås här som Piteåprofessorn kommer in i bilden. Enligt Danielsson strålade de båda samman under hans jobb i valsindustrin.
- Flera år efteråt, när jag varit på en resa till USA och sett hur primitiv spötillverkningen faktiskt är, bestämde jag mig för att kontakta Kurt Berglund igen. Några år senare var det klart, konstaterar han nöjt.
Klurigt
Lösningen bygger på att all viktkrävande lack tas bort. Och att kolfiberväven i spöna byts ut mot lösa kolfibrer som har jämnare kvalite. Klurigt?- Javisst tog det ett tag att komma på, medger Berglund. Men när man väl kläckt iden tycker man förstås alltid att den känns lätt.
En gasolflaska av komposit hör till hans tidigare uppfinningar. Just nu är han i full färd med att konstruera en gastank till Volvo personbilar. Han är också en av delägarna till den nya fabriken i Överkalix, tillsammans med Kurt Danielsson, ytterligare en person och ett norrbottniskt företag. På sikt beräknas fabriken ge 10-15 nya jobb - och, kan man förmoda, en hel del trevliga fiskeupplevelser. Målet är att en första spöprototyp ska vara klar under våren, och att produktionen ska rulla igång under hösten. Ett separat bolag, Danielsson flyrod AB, är redan registrerat, och maskinen för spöproduktionen tillverkas som bäst i Norrbotten. Så småningom väntar en helt ny utmaning för professorn från Piteå.
Kurt Berglund spricker upp i ett leende:
- När spöet är klart ska jag prova flugfiska. Kurt säger att det går att lära sig på fem minuter om man har riktiga grejer, så jag måste ju testa om det stämmer.